22 oktober 2014

Ufon i Mönsterås

Det händer att helt vanliga orter förekommer i skönlitterära sammanhang. Även Mönsterås kan nu räknas in i denna skara. Jag fick ett tips från Ulf Becker att Mönsterås figurerar i en thriller av den rikskände journalisten och författaren Niklas Ekdal. Det är i boken ”Kvinnan utan egenskaper” (2010) som Aftonbladets journalist Kalle Holm säger: "Här i Oxford måste du ha en del att göra. Tror aldrig jag sett så många ufon på ett ställe, Mönsterås inräknat”.

Jag följde upp detta och fann att Mönsterås återkommer en gång till i samma bok: ”Kalle vädrade ett scoop och detta var hans miljö, så långt från barndomens Mönsterås man kunde komma”.

Kalle Holm visar sig figurera även i Ekdals bok ”I döden dina män” (2008).

”Du har väl för helvete inte ens slutbetyg från skogsmulleskolan i Mönsterås, sa Pärzon.”

”…Kalle Holm från Mönsterås, tog initiativet i mordspaningarna.”

Jag kontaktade Niklas Ekdal för att fråga honom om varför Mönsterås omnämns på detta föga smickrande sätt i böckerna:

Det var en ren slump, jag vet ingenting om Mönsterås och tittade antagligen bara på kartan. Om Kalle sade något nedsättande var det troligen för att visa hur otrevlig han var, snarare än att det skulle vara något fel på orten.


Det låter ju betryggande – att Oxford har fler ufon än Mönsterås, alltså.

Inga kommentarer: