8 april 2016

Mot alla odds

Ibland hittar jag någon slags röd tråd i mina fredagsrapporter. Inte idag. Det är i och för sig sällan som livet har röda trådar, så det spelar kanske ingen roll. Konsten är att hitta en väg i kaos.

Ändå tror jag att vi går långsamt från kaos till ordning. I alla fall inbillar jag mig det. Tidigare var i princip varje dag ett helvete i taget, men nu har vi bara sporadiska jobbiga stunder som vi orkar med just därför att vi hinner samla energi däremellan. Livet har mot alla odds antagit en ljusare gestalt.


Arbetet har också gått bra sista tiden. Föredrag som mot alla odds lockat många och så igår en fantastiskt rolig uppgift. 2015 utkom en Mönsteråsbibliografi sammanställd av Olle Wingborg - "Litteraturen om Mönsterås - en kommun i östra Småland". Skriften är på 80 sidor och upptar över 800 titlar som handlar om de tre socknar som nu utgör Mönsterås kommun. Publikationen kom i en begränsad upplaga. Därför är det roligt att via Stranda hembygdsförening kunna publicera verket digitalt för en bredare allmänhet - en guldgruva för alla som intresserar sig för bygdens historia. Följ länken. Det kan ta lite tid att ladda ner sidan.

Veckorna rusar fort mot sommaren. En sommar som trots människans härjningar lär infinna sig ännu en gång. Visserligen är varje dag en gåva och jag tillhör dem som även uppskattar måndagar, men självklart ser jag fram emot sommarens ledighet. Längtar till våra smultronställen i Skåne och på Öland. Finns ingen anledning att lämna Sverige, även om jag ibland kan längta efter Italien där jag varit några gånger. Däremot kan det vara skönt att lämna Mönsterås då och då. Man får vara glad så länge ens barn vill följa med på semestrarna och man kan hitta platser och aktiviteter som passar hela familjen.

Vanås
Det är ju brukligt att chefer delegerar. Av alla de chefer jag haft i livet är det dock inte särskilt många som har förstått vad delegera verkligen betyder. Många dumpar bara av arbete och detaljstyr på avstånd. Man borde också delegera ansvar och befogenheter. Det är så man får medarbetare att växa. Låt vara att det också innebär vissa risker. Men en bra chef är också djärv. Uppföljning kan ske senare. Jag fick undervisa på universitetet. Ett oprövat kort. Betyget från studenterna blev 4,9 (av 5). Aldrig sämre än 4,4. Mot alla odds.

Förnyelse eller kontinuitet? Vilket som är bäst beror förstås på behovet och sammanhanget. När Mönsterås skulle skaffa en ny kommunchef valde man kontinuitet. Det trygga. Det säkra. När Mönsterås en gång anställde Viktor O Lund valde man det djärva.

Den levande legenden Helena Gunnarsson (Liberalerna) gjorde något som ytterst få politiker vågar göra i den här kommunen. Hon gick mot alla odds emot sina allianskamrater och röstade i Kulturnämnden för att biblioteket skall få mer pengar för personal. Det är så sällan som det låsta politiska landskapet i Mönsterås öppnar upp sig. Ytterst få vågar. Därför är detta ändå av betydelse, trots att kommunfullmäktige lär återställa ordningen.
Hur många besökare har du på bloggen nu för tiden? Var det en som frågade. Tja, det är omkring 100 per dygn. Under bloggens storhetstid där jag ansträngde mig mer med fotbollsreferat och historiska artiklar så hade jag ofta 200 per dygn. Det är väl en liten trogen läsekrets kvar och så ett antal slumpbesökare. Jag förstår mycket väl att det var roligare förr. Men kanske inte för mig som kände press att leverera bra på bloggen varje dag.

Noterar att grannkommunens blogg, Gröna Köpingen, beklagar sig över att folk, mest män, bär huvudbonader inomhus. Man verkar mena att det symboliserar tidens förfall. Det problemet har vi inte i Mönsterås. Tvärtom – här har det alltid varit tufft att gå barhuvad. Även vintertid kan man se män gå omkring och förfrysa skallen.
Kanske kan det förklara att hjärnan används så sällan i Mönsteråstrafiken. Häromveckan fick jag en så kallad fyrhjuling i röven på Sjögatan. Han signalerade och blinkade och ville ta sig fram trots att jag höll lagstadgade 50 kilometer i timmen. Men han fick allt vacker ligga där bakom och känna hur blodtrycket steg i huvudet och riskerade att spränga hans svarta hjälm i bitar.

Jesus är den bäste chef jag har haft. Jag glömmer ibland tacka honom för att livet har blivit bättre. Han som mot alla odds uppstod. Han som mot alla odds bryr sig om en sån som jag.
Ikväll ska jag njuta av ett par glas rödvin. Du kanske kallar det dekadens (men jag har inte varit berusad sedan 1998). Om du hade levt mitt liv skulle du förstå bättre. Jag tackar Gud att jag lever. Jag tackar Gud för det han ger i skapelsen. Även druvsaften. Paulus sammanfattar i 1 Kor ett långt resonemang om mat och dryck och samvetet: Om ni äter el­ler dric­ker el­ler vad ni än gör, så gör allt till Guds ära.” Om du tror att du är bättre kristen för att du avstår all alkohol, så har du ett stort problem som kallas egenrättfärdighet. Den är betydligt farligare än mina två glas vin. Men hav tröst! Det är inte nödvändigtvis ute med dig. Det finns förlåtelse även för denna synd.


Därmed önskar jag en trevlig helg!

Inga kommentarer: