I en tid där prästerna får lära sig att
predika högst 8 minuter för att folk inte orkar lyssna längre, där berättande
lärare är lika sällsynta som dinosaurier och där folkbildning har blivit ett
fulord, så känns det fantastiskt roligt att få åka runt och föreläsa ännu en
säsong. Minst 45 minuter per föredrag. Och det kommer folk. Kan man ha det
roligare?
Det fanns en tid, och kanske finns den
ännu, då det bara var studiecirklar som gällde. Alla skulle aktiveras. Renodlade
föredrag betraktades som hopplöst förlegade. Där stod ju gudbevars någon som
trodde att han hade något att berätta, något att lära ut. Det var väl ändå
förmätet. Och så pratades det lite föraktfullt om passiva mottagare.
Denna trend slog igenom även i kyrkorna
där det plötsligt blev lite suspekt att predika. Prästerna övergav de gamla
vackra predikstolarna där gudsmannen i äldre tider brukade stå och blicka ut
över menigheten och i frikyrkorna flyttade man ner pulpeten från estraden så
att pastorerna skulle hamna på samma nivå som församlingen. Den som tidigare
fått en rejäl dos av Guds ord fick nu nöja sig med 10 minuter. Inte överallt,
men allt för ofta.
Lever de äldres berättelser kvar? Lyssnar vi? Lever de tillräckligt nära sina barnbarn för att de ska få tiden?
Jag ska inte ge mig in på någon riktig
analys, men det har ytterst med synen på kunskap och bildning att göra och
kanske postmodernismens krig mot de stora berättelserna. Det handlar också om
pedagogiska trender, medias snuttifiering och en snedvriden uppgörelse med
auktoriteter.
Hela min uppväxt omgav jag mig av goda
berättare – en och annan lärare i skolan, mormor, Alvar och pastorer (ofta
magnifika talare, så skickliga att de ibland var på gränsen till manipulativa).
Och så alla dessa böcker. Givetvis satte det sina spår.
Trots en splittrad tid med kunskapsförakt
så drar föredragen ofta fulla hus. Vad kan det bero på? Finns det trots allt
ett sug efter att bara få sitta ner och lyssna och ta in? Kanske är det så.
Därutöver har det ju de senaste årtiondena, trots bildningsförakt, funnits ett
stort intresse för historia, vilket gett upphov till en stor populärhistorisk
våg. Efter andra världskriget skulle ett nytt Sverige byggas. Folkhemmet var
framtiden. Det förflutna var ointressant, såvida det inte fick utgöra en mörk
kontrast till det ljusa nuet och den än ljusare framtiden. Det skapade ett tomrum
som postmodernismen inte kunde möta. Behovet av berättelser och sammanhang är
större än någonsin. Det kan förklara både historie- och släktforskarvågen.
Har läst in mig lite på äldre historia
innan egentliga Sverige fanns. Snorre försökte ju i god kristen tradition att
förmänskliga de nordiska gudarna. De hade en gång varit människor som nått
gudomlig status. Oden var exempelvis inflyttad från Asien, menade han. Thor
Heyerdahl väckte liv i denna teori när han i början av 2000-talet gav ut ”Jakten
på Odin”. Han begav sig ner till Svarta Havet och trodde sig väl ha hittat Odens
ursprungliga hemort. Heyerdahl blev givetvis totalsågad av akademikerna. Delvis
med rätta. Men själva grundtanken att de gamla gudarna en gång kanske kunde
förknippas med en folkförflyttning från området kring Svarta havet ska man nog
inte avvisa kategoriskt. DNA-prover visar visst att nordbornas DNA hade stora
likheter med just folk från Svarta havsområdet. Och att gudar hade sitt
ursprung i människor som av någon anledning betraktades som annorlunda, kanske
beroende på både utseende och kunskaper, vore i och för sig inget nytt.
Källkritikens genombrott inom
historiefacket var förstås oerhört viktigt, men den ledde också till att ämnet
teknikaliserades och förlorade många av berättelserna. Och ibland drevs det
nitiska så långt att man missade viktiga poänger. Man fokuserade på tokerierna,
men såg inte att där kanske fanns en kärna som var värd att undersöka.
Se på
stackars Dag Stålsjö som på 80-talet drog igång en debatt om Svearikets vagga,
då han menade att vaggan stod i götalandskapen. Alla hånskrattade eller rasade
mot Dag. Visserligen lät Dag fantasierna driva honom för långt i allt för
vidlyftiga spekulationer utan täckning, men ändå – idag är det väl ytterst få
som tror på ett enat svensk rike redan på 500- eller 700-talet på initiativ
från svearna. Idag framhålls götalandskapens betydelse mycket mer i den långa
process som formade ett rike som kan kallas Sverige. Och själva frågan om
Svearikets vagga är felställd. Det är svårt att tala om en vagga, när Sverige
formades av olika släkter och skiftande allianser, ofta med bas i just
götalandskapen. Ibland fanns till och med flera konkurrerande kungar långt in
på medeltiden. Men den förhånade Dag Stålsjö hade, om man orkar titta bakom
alla lokalpatriotiska villfarelser, ändå en poäng när han fokuserade på
götalandskapen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar