16 augusti 2016

Semestern är slut

Igår var det en tung dag, men med ljusa minnen. Det blev en fin begravningsgudstjänst. Min far vilar nu i jorden på gamla kyrkogården i Mönsterås, nästan exakt mitt emellan mitt och brorsans hus, bredvid Erik på torget, med utblick mot Carl Bobergs grav.

Idag började jag jobba efter semestern. Mjukstart. Gick igenom 87 mejl, varav 82 var reklam. Oroar mig mest för bålgetingboet över ytterdörren. Känns inte helt stabilt. De gillar inte mig, även om vi än så länge inte har haft närkontakt. 

Det finns 4 Pokémon-stop och 1 Pokémon-gym i hembygdsparken. Aldrig har väl så många barn och ungdomar tagit del av föreningens historiska miljöer.


Semestern blev inte bara sorg. Vi hann besöka några spännande platser. Förutom en tur till Skåne, som jag redan skrivit om, blev det några dagar i Göteborg, några Ölandsrundor och en tur till Vållö.

Svartö på vägen till Vållö där jag höll ett föredrag om ett par aspekter av Vållös historia.

Resan dit var lugn som synes. Hemresan blev lite mer guppig, även om det inte var några riktigt hårda vindar.

Mönsterås bruk i bakgrunden, en anläggning som befolkningen på Vållö, Svartö och Runnö kämpade hårt emot på 1950-talet, då man ansåg att den hotade både miljö och fiske. Man fick rätt i det.
Utsikten från fyren Långe Jan på södra Öland är fin. Förra gången jag var här blev jag omsprungen av en äldre man i 75-årsåldern i trappan upp. I år gick det lite lättare, även om inte vem som helst bör ge sig på denna vandring uppåt.





Resterna av det medeltida St Johannes kapell.

Korset är från modern tid dock.

Utblicken vid Sandby Borg är vacker. En fantastisk plats.



St Knuts kapell vid Borgs by. Kan ha intressant koppling till hospitalet i Oknebäck, som jag inte orkar utveckla just nu. Men läs min gode vän Roger Axelssons artikel.

Ingången till Ölands största borg - Gråborg.

På väg in i Gråborg.
Är inte helt säker på att jag lyckades övertyga min dotter om nödvändigheten av att gå in i Gråborg, men hon följde med in.
Kanske inte världens vackraste hus när man byggde nytt i Göteborg, men jag tycker det blev ganska fint ändå.
Utsikt från pariserhjulet på Liseberg.


Inga kommentarer: