Myter och sanningar om Mönsterås
Vad är typiskt Mönsterås? Vad tänker man på när man hör Mönsterås?
Vilka historiska händelser är viktiga för Mönsterås identitet? Vad är myter,
vad är sanningar? Den 12 november håller jag ett föredrag på temat ”Mönsterås
historia – myter och sanningar”. Ska inte föregripa arrangörens annonsering,
för det är flera som medverkar den dagen. Men håll utkik om temat intresserar.
Redan den 25 oktober kl 18.30 håller jag föredrag på hembygdsgården
om ”Mönsterås under krigstider”. Det lär komma annons där också, men man kan
redan nu förhandsboka plats.
Ett brunt förflutet
Identitet ligger i tiden, på gott och ont. Sverigedemokraterna
vill inte kännas vid sitt nazistiska förflutna. De vill bli behandlade som alla
andra partier med ett skamligt förflutet. Men det är alldeles för tidigt.
Sverigedemokraterna har en kärna av inhumanitet och vi-dom-retorik som visar
att man inte alls har gjort upp med sitt förflutna, utan bara klätt upp det i
kostym. Jag tror inte ens partiet har potential att bli ett normalt socialkonservativt
parti med medkänsla, hyfs och värdighet.
Centerpartiet har haft längre tid på sig och i handling börjat
göra upp med sitt bruna förflutna. Partiets idag humana flyktinglinje blir särskilt angelägen
om man ser till hur partiet agerade på 30- och 40-talen, då Bondeförbundet var riksdagens mest
rasistiska och främlingsfientliga parti. Visserligen var alla partier präglade
av tidsandans rasbiologiska folkideal, men Bondeförbundet var det i särklass
mest rasistiska riksdagspartiet under 1930-talet. (se ex Mattias Tydén och
Ingvar Svanberg, 1997, Sverige och förintelsen)
Till och med Högern
(idag Moderaterna) tog ganska tidigt avstånd från de tyska nazisterna, många
redan före Kristallnatten 1938. Svenska tidningar rapporterade utförligt om
nazisternas framfart, inte minst behandlingen av judar, vilket fick de flesta
partier att ganska tidigt markera avståndstagande från nazisterna.
Bondeförbundet hade dock en annan linje och nazistagitation förekom inom
partiet. Från 1933
och fram till 1946 hade Bondeförbundet som enda parti rasismen inskriven i sitt
partiprogram:
Som en nationell uppgift framstår den svenska
folkstammens bevarande mot inblandning av mindervärdiga utländska raselement
samt motverkandet av invandring till Sverige av icke önskvärda flyktingar.
Folkmaterialets bevarande och stärkande är en livsfråga för vår nationella
utveckling.
Den ledande bondeförbundaren KG
Westman, som var justitieminister 1936-43, var öppet antisemit. Han har ett
stort ansvar för att Sverige i stor utsträckning höll judarna borta från
Sveriges gränser före och under andra världskriget. Under krigsåren var han
även ansvarig för censur av tidningar som skrev misshagligt om Hitler.
Även Bondeförbundets ungdomsförbund
utmärkte sig och ett par exempel får belysa detta. I sin tidning SLU-bladet
drev man 1938-1939 en kampanj mot "den judiske docenten Gunnar
Heckscher" som sedermera blev högerledare. Han kallades
"judeyngling" och "then lille Manasse" – uttryck som var
vanliga i antisemitiska skämt vid denna tid. 1938 skrev man också att ”den
svenska bondeklassen älskar heller inte judarna över hövan… En
utrensningsaktion mot icke önskvärda element kan snart vara på tiden”.
Nu har det dock gått så lång tid att
partiet med viss trovärdighet inte behöver identifiera sig med detta längre,
något som alltså inte kan sägas om SD.
Släkten
Min identitet förankras förstås i min tro, men också i min släkt. Min mormor var så dominerande att jag ibland glömmer bort männen i släkten.
Morfar Jarl. Statare och sedermera arbetare på Jungners i Fliseryd. |
Min far och jag i lägenheten på torget på 70-talet. |
Min farmors farfar Nils August Persson. |
Identitet, sjukdom och andras omdömen
Tycker också det kan vara klokt att inte identifiera sig med
sin sjukdom, om man nu har någon. Man är alltid förmer än sin sjukdom och identiteten
sitter någon annanstans. Den som exempelvis är deprimerad är inte en ”depression”.
Den som är förkyld är inte en ”förkylning”. En banal insikt kanske, men allt
för ofta blir man ett med sin diagnos.
Man ska inte heller identifiera sig med andras omdömen om
sig själv. En del är oerhört känsliga och suger åt sig orättvisa omdömen. Andra
låter det rinna av direkt. Vid min ålder vet man emellertid vem man är och vad
man kan och inte kan. Det tar inte särskilt länge att avgöra om den som säger
något har något på fötterna eller är ute efter något annat.
Pokémon
Mönsteråsbloggen anklagas ibland för att vara för dyster och
seriös. Nå, vad sägs om Pokémon. Det har redan hunnit framträda några
mytomspunna namn som ofta sitter på Pokémongymen i Mönsterås. Oftast med hemliga identiteter. Men varför kallas
de gym? Helt galet. Det är ju mer likt borgar. Personligen finner jag jagandet
efter dessa figurer tämligen trist, men det händer ändå att jag fångar in ett
litet monster eller jagar ut några gula eller röda odjur från gymen.
Rött
Det finns många i tiden som tycker att vi måste prata mer om
än det ena än det andra. Någon tyckte att vi borde prata mer om mens. Varför
det? Det är väl bara att söka på Google så finner man allt i ämnet.
Nu dags för något annat rött. Två glas i alla fall.
En av The Smiths vackraste ballader.
Eggstones nya låt borde ha spelats flitigare på radion i somras. Mönsteråsbloggen glömmer emellertid inte denna till formen perfekta poplåt. Skönt med lite stil ibland.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar