21 oktober 2016

Mönsterås i fokus

Äntligen en helg där vi inte behöver öva inför ett prov. När jag läste på universitetet läste man ju jämt och gjorde ingen större skillnad på vare sig dygn eller veckodag, men så länge man går i grundskolan kan man väl få helgerna fria. Det tycker jag nog. På låg- och mellanstadiet borde det vara en självklarhet, på högstadiet nästan en självklarhet, på gymnasiet upp till varje elevs planering.

Mönsterås kommun har gjort sig av med ett par administratörer, av personliga skäl, som det heter. Då brukar det handla om att man misskött sig. Det kan vara mobbning eller missbruk av något, utan att man för den skull tydligt passerat någon juridisk gräns. Vad det handlar om får vi inte veta. Men oavsett orsak så antyder det en svag ledning som låtit det gå så långt att en uppsägning anses nödvändig. I en sund arbetsmiljö ställer man saker tillrätta i ett tidigare skede. Man kan också undra varför detta sker just nu, ganska kort tid efter att kommunen fått en ny personalchef och en ny kommunchef. Kan det antyda att man plötsligt börjat ta itu med sådant som inte fungerat, men varför då inte börja med ledningen?

Mönsterås har ju några gånger faktiskt gjort sig av med folk som anses obekväma och frispråkiga. Plötsligt finns det inga arbetsuppgifter längre eller så börjar man leta fel. Taket har ibland varit lägre än i en torpargrund. Låt oss hoppas att det inte är så denna gång.

Har memorerat det föredrag som jag ska hålla på tisdag om ”Mönsterås i krigstider”. Det går ju inte att lära sig 12 A4-sidor utantill, men man ska känna texten så pass bra att det räcker att titta ner lite diskret i sina papper ibland. Det går in 50 personer i salen och jag tror vi hade 43 föranmälningar när jag slutade jobbet idag. 7 platser kvar alltså. Det är så många evenemang på hösten att det lätt uppstår en mättnad. Jag maler på som vanligt oavsett intresse.



Ibland jobbar jag lite med en artikel om böcker där handlingen utspelar sig i Mönsterås. Nu har det kommit en ny. Martin Svenssons Sanningen om Dixie. Om en 12-årig grabb från Mönsterås.



Nähä, har varit och slängt sopor och plockat lite. Nu tar jag kväll, ska ta mig två glas vin och skriva lite. Trevlig helg!

Ibland lekte jag med lera som barn. Hur fräckt är det idag?

Konstigt nog var jag ofta glad som barn.
En av mina favoritlåtar och framträdanden alla kategorier.

Inga kommentarer: