9 december 2016

Frispråkig fredag

Fredagarna blir jag lite extra frispråkig. Och då har jag inte ens tagit mina två glas vin än. Bäst att beta av några aktuella spörsmål.

Inte ens Lucia kan man få fira ifred. På ena sidan dom som till varje pris ska sätta luciakronan på en mörkhyad pojke, vilket man borde ha fattat skulle locka fram högerdrägget. Synd om grabben. På andra sidan mobben som förstör såväl importerade som svenska traditioner genom att sätta dem i en nationalistisk kontext, trots att de i regel verkar helt okunniga om traditionernas bakgrund. Ge mig en egen planet där jag kan sitta självgod och dryg och slippa skiten.

Vit jul eller inte? Nej det är ju inte den stora frågan här på åsen. Anders eller Emma? Vem ska ta över Centerpartiet och kommunalrådsposten? Ska det blir grisfarmaren på Kråkerum eller oppositionsrådet Rapakkos (S) kompis Emma? Mönsteråscenter eller Ålemscentern? Orkar inte förklara vad jag menar. Satsar en slant på Anders eftersom jag vet att det är en rejäl karl. Det kanske Emma är också, ja kvinna då, men henne vet jag inte så mycket om. Och jag vill ju gärna ha lite debatt med glöd.

Föredragen nästa vår börjar träda fram ur dunklet. Det blir tre teman:

1. Om vård och social omsorg från medeltid till modern tid. Troligen blir det i Ålem.

2. Pestens tid. Om pesten som drabbade Sverige 1710-1713 med särskild hänsyn till förloppet i Ålem och Mönsterås som jag undersökt. Drabbade minst lika hårt som digerdöden.

3. Häxor och trollkarlar. Om de svenska häxprocesserna, även med några få småländska fall.

I övrigt har ett förunderligt lugn infunnit sig. Så många som har åsikter om vad man säger och vad man skriver. Förr gick jag i taket. Nu lutar jag mig bara tillbaka och ler stillsamt.

Ingen lost weekend för mig.




Eller video.

Och nu önskar jag trevlig helg!

1 kommentar:

GK- bloggen sa...

Låter intressant. När det gäller vård och omsorg kan du göra det lätt för dig. Det räcker att du talar om medeltiden. ( Jag förutsätter att det man hört och läst om ex. indragen assistans för funktionshindrade är sant, och det är det nog tyvärr).