30 januari 2017

Bildningens förfall

Ibland tjatar jag om bildningens betydelse och igår var det ett program om just detta på Svt. Dick Harrison belyste ämnet utmärkt med engagemang och intellektuell skärpa, se länk. Vi som har följt med i den akademiska världen ett tag har förstås inte kunnat undgå att se förändringen. Och det gäller inte bara de högre nivåerna. 

4 kommentarer:

Unknown sa...

Håller helt med men hur går det ihop med din syn på skola och läxor? Om jag kommer ihåg rätt så finns det i din blogg ett flertal tillfällen då du varit skarpt kritiskt till skolans läxkrav på eleverna. Jag anser läxan vara en viktig komponent i bildningsprocessen för att stärka den självständiga kunskapsinhämtningen/kunskapsförstärkningen hos eleven och därmed också på sikt bildningsnivån. Ökat kunskapsförakt, vilket sänker bildningsnivån, i kombination med en växande skara av fakta-resistenta från förståsigpåare (exempelvis mammor som inte vaccinerar sina barn, komiker som plötsligt blir politiker mm) är tyvärr trenden och hur den bryts återstår att se. Trist.

Jonny sa...

Tack för kommentar. Läxor i yngre år, såsom de ofta är upplagda med utantillrabbel, förstör snarare mycket av nyfikenhet att lära sig. Med stigande ålder kan man förstås ge hemuppgifter, gärna av den karaktären att man får forska själv kring något ämne, lära sig inhämta kunskaper och värdera olika påståenden. Och varför inte fler uppgifter av det slaget redan i unga år som verkligen stimulerar.

Unknown sa...

Kort kommentar. Multiplikationstabell kanske måste nötas in med rabbel likaså gloser vid inlärning av ett nytt språk. Kunskapens grundfärdigheter bygger på träning och i viss mån på överträning och därmed anser jag att det du kallar utantillrabbel mycket väl kan vara motiverat vid inlärning. En ny kunskap skall ju förhoppningsvis leda till nyfikenhet (vilket måste upprätthållas av skolan) vilket i sin tur gör att eleven söker mer kunskap. Forskningsprojekt är jag generellt mer kritiskt till, risk för snuttifiering.

Jonny sa...

Tack för kompletterande synpunkter. Jo i vissa ämne är det förstås viktigt med att upprepa etc. Men gärna på skoltid. Snuttifiering är alltid ett otyg. Här får man finna en bra balans.