Det är sällan som jag är helt enig med Barometern/OT:s ledarredaktion,
men idag finns det ingen oenighet alls mellan mig och Martin Tunström när han
med anledning av Torgny Lindgrens bortgång tar upp författarens
frihet i förhållande till en stat som gärna vill använda kulturen för
politiska syften.
Torgny skrev själv om hur han och andra författare på 1970-talet
blev inbjudna till kulturministern som uppenbarligen sökte författarnas stöd
för att krossa bokmarknadens kapitalistiska aktörer såsom förlag och
bokhandlare. I det socialdemokratiska Sverige skulle författarna bli fria.
"Då vi kom ut på Sveavägen igen
var många av oss partilösa, såsom fria skriftställare bör vara", skrev
Lindgren.
Idag handlar det, som Tunström helt
riktigt påpekar, om andra frågor än på 70-talet, men likväl vill stat och
ibland även kommun ha inflytande på kulturlivet. Med morot och
piska försöker man locka fram det budskap man vill författarna ska förmedla, dvs de rätta åsikterna i tiden.
Förlagen har ofta en
fingertoppskänsla för detta och tar in författare som skriver om sådant som just nu kan placeras i något slags ideologiskt rätt skyltfönster. Givetvis måste du ha ett feministiskt grundperspektiv för att
ens komma ifråga. Helst ska du redan vara känd för att ett förlag ska låta dig
ge ut en bok.
Ett förlag innebär dock inte alltid
den frihet man kan tro. I bästa fall kan du bli ekonomiskt fri, men priset för
det är att du har ett förlag som lägger sig i din skrivprocess, som kritiskt
granskar dina manuskript och till och med lägger sig i din karaktärsuppsättning
och kapitlens ordning och innehåll.
När boken väl är färdig kan man undra
hur stor andel som är författarens respektive förlagets. Ska du sedan bli
aktuell för priser så är det än viktigare att du ligger i de rätta tankarnas
och åsikternas mittfåra.
Sartre vägrade som bekant att ta emot
Nobelpriset 1964. Han ville till varje pris bevara sin intellektuella frihet.
Det hedrar honom.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar