31 mars 2017

Fredagsnytt

Just nu går det en teveserie om vuxenmobbning. Det är rena tramsmyset. ”Mobbning beror inte på onda människor, utan på dålig gemenskap”, är devisen. Herregud! Jag ville först inte tro att det var sant, men det var det. Vilket hån mot alla drabbade. Mobbning beror nästan alltid på genuin elakhet eller möjligen galenskap. Sedan kan denna elakhet eller galenskap bottna i andra faktorer som uppväxt och gener och frodas bättre i dåliga arbetsmiljöer med dåliga chefer, men det personliga ansvaret kan man inte komma undan. Vissa människor är faktiskt elakare än andra. Skyll inte på uppväxt eller dålig gemenskap.

Nedan tre exempel på vad min dotter tvingades läsa idag under skoltid.





Vår katt Sotis har avslutat ett långt liv på 17 år. Stor saknad. 



Eftersom min fru har tagit över alla skolkontakter, utom de som har med själva skolarbetet att göra, så hoppas jag återfå mina krafter pö om pö. Rent intellektuellt känner jag mig spänstig, men allt det andra under sju års tid har medfört en stor trötthet, uppgivenhet och desillusionerad syn på tillvaron. Därmed passar jag inte in i ”feel good-Mönsterås".

Det är den kontrasten jag vill få fram i mina deckare. Konstrasten mellan det underbara trivsel-Mönsterås och de hemskheter och intriger som pågår här i det fördolda. Har ägnat mycket tid åt att lyssna in, fånga stämningar och göra research som inte alltid varit behaglig.

För den som orkar lyssna på musik och inte kräver lättillgängliga hits rekommenderar jag Osslers nya skiva. Mörk och vacker. Suggestiv.


 The Sundays är mer harmoniska i uttrycket. Gör allt för att de ska göra comeback. Här Cry.

Så, trevlig helg till er alla. Var rädda om er och ta inte för givet att andra är rädda om er.

Inga kommentarer: