9 maj 2017

Gåtor och ny bok

Vanligtvis uttrycker jag mig ganska rakt på blogg och Facebook, men den här veckan ska jag skriva i gåtor. Inte för att göra mig intressant, utan bara för att jag vill testa ett nytt sätt att uttrycka mig. Inte ens jag är öppen med allt. Och så får vi se var skvallret har landat när veckan är slut. Skriver man dunkelt börjar folk spekulera.

Det är nu jag ska försöka se om jag har karaktär. Karaktär att gå ur vägen för det förbjudna, som exempelvis sötsaker. Hoppas det. Men ibland vill man bara åka till Grönland ett tag. Eller nåt munkkloster. Bikta sig och radera minnesbanken.

Idag har jag förlorat 345 gram på en halvtimma, fått en gratislektion om Marocko och diskuterat kolonialismens fördelar (jo finns några få sådana också) under samma halvtimma.

Har funderat en del på vänskap respektive själsfrände. Skiljer lite på dom två begreppen tror jag. Vänskap karaktäriseras av vissa grundläggande kriterier som jag inte ska gå in på idag. Har nämnt dom förut. En själsfrände är något mer knepigt. Kan bli rädd när jag anar det släktskapet. Söker man på själsfrände får man nästan bara upp sidor om kärlek. Det går tyvärr djupare än så. Det kan innefatta kärlek, men inte nödvändigtvis. Man behöver inte heller ha samma åsikter som en själsfrände. Däremot skulle man nog kunna sitta och samtala dygnet runt i 70 år om man inte hade haft annat att tänka på. Nej, de flesta av er förstår inte vad jag menar och behöver inte heller göra det.

Nu lämnar jag det dunkla och avslutar inlägget med något som förtjänar större tydlighet.

Att skriva en bok tar alltid energi, men ger också mycket. Att läsa en bok kan också både ge och kräva en del bearbetning. Jag ska avsluta med att rekommendera en ny bok skriven av en Mönsteråsförfattare - Paula Lemgård Ragnarsson. Jag fick den igår men har tjuvläst den innan och kan därför nämna den redan nu.

Paula skriver i sin bok om hur livet kan trasas sönder av droger, hur det är att vara medberoende, men också om vägar framåt. Och hon skriver föredömligt enkelt, osentimentalt och osminkat. Trots det tunga, smärtsamma temat finns här ändå en hel del hopp och humor. Missa inte denna gripande historia. Det var en bok som berörde mig djupare än de flesta böcker jag läser. Boken köps direkt av författaren via Facebook.




Inga kommentarer: