12 juni 2017

Fokusering och respekt

Nu är det fullt fokus som gäller den här sommaren. Inte bara promenader och måttlighet med mat. Kommer även avstå mina två glas vin i veckan resten av denna sommar. Allt för att kunna vara 100% koncentrerad på de uppgifter som väntar.

Men det är inte av religiösa skäl jag avstår vinet. Kristendomen är inte absolutistisk som islam. Däremot kan man frivilligt avstå. Finns exempel på dom som gjorde det när de hade speciella uppdrag som krävde fokusering, nasirer exempelvis. Tror även Johannes döparen avstod vin till skillnad från Jesus själv.

Livet kräver ibland maximal fokusering. Vid min ålder vet jag vad som krävs. Och denna sommar behöver jag både en kropp och en hjärna som är på topp.

Är på väg upp från den håla jag hamnade i. Det handlar i grunden om respekt. Respekt för de val man gör och de människor man vill omge sig med. Det där är inget jag förhandlar om. "There is no one on earth I'm afraid of, and I will die with both of my hands untied."

Det kommer nya dagar och nya tider. Nya fotbollsmatcher och nya böcker. Har sällan känt mig så beslutsam.

Bon Ivers sång är en av de vackraste jag vet. Så sorglig, men jag anar alltid soluppgången när jag hör den. Tror han skrev hela skivan i en liten stuga i ödemarken djupt deprimerad.


Inga kommentarer: