13 juni 2017

Hyckleriet på Facebook

På Facebook kan man gilla inlägg som man tycker om. Ibland önskar man att den möjligheten inte fanns, för ytlighet och hyckleri får nu chansen att frodas fritt.

Skriver jag ett värdeneutralt inlägg om historia eller drar ett ofarligt skämt, så får jag genast 20-40 gilla för det. Skriver jag däremot något seriöst, allvarligt, tungsint eller något annat som verkligen betyder något, så får man som högst 5-6 gilla.

Detta säger något om vår tid. Det ska vara yta, fasad, bekvämt och lagom. Det får inte bränna till eller kännas obekvämt eller privat. Inget som får en att tänka till. Men fräcka skämt, bullar och blommor går bra. Då behöver man inte koppla på hjärnan eller känslolivet. Än mindre ta ställning för någon eller något. Det är ynkligt och fegt. Er vill jag inte ha i mitt liv.


1 kommentar:

Unknown sa...

Jag har tagit bort mitt FB-konto. Jag "gillade" och lämnade personliga kommentarer hos mina "vänner" nästan varje dag. Men när jag la upp personliga inlägg/foton/vad som helst orkade ingen ens trycka på "gilla", än mindre lämna en kommentar. Det är jävligt sårande att bara ge och ge utan att någonsin få något tillbaka... :-(