12 juni 2017

Vänskap

Människor slänger sig ibland med ordet ”vän” utan att ha en tanke på vad som definierar vänskap. En del är också märkligt duktiga på att missuppfatta och jag tänker en gång för alla sätta ner den jävla foten.

Redan Aristoteles förde ett resonemang om olika sorters vänskap, och flera filosofer har gjort det efter honom. Traditionellt brukar man mena att vänskapen innehåller 4 komponenter:

tillit, ömsesidighet, frivillighet och jämlikhet.

Notera att eros inte finns med. Vänskap inbegriper alltså inte någon intim fysisk relation. Därmed är den i regel också fri från de komplikationer som den dimensionen ofta för med sig. Vänskap har ofta lång hållbarhet.

Jag har alltså ingen homoerotisk relation med mina manliga vänner och inga sexuella relationer med kvinnliga vänner. Om alla hade fattat det så hade jag besparats mycket lidande. Folk är helt enkelt inte kloka. Deras jävla fantasier saknar gränser. Allt oskyldigt och vackert ska de dra i smutsen.

Däremot är jag jävligt lojal mot mina vänner. Där finns en stor respekt. Och jag är jävligt glad och tacksam för att de finns och står ut med mig.


Så du som har synpunkter på mitt liv och mitt val av vänner – lägg ner och försök kravla dig upp från det träsk du hamnat i så du kan visa lite anständighet och värdighet. Jag kommer alltid att stå upp för dem oavsett vad du tycker. 

Läs gärna nedanstående artikel om vänskap, där min gamle historieprofessor från Lund, Eva Österberg, är med och har många kloka ord att säga.

1 kommentar:

Unknown sa...

Håller med dig! Visst ska män och kvinnor kunna vara vänner utan att sexuell kärlek är inblandad! Men vissa kan tydligen inte föreställa sig det! 😡
Om det är en riktigt bra vän så känns ju han/hon som en bror/syster, inte som en kärlekspartner!

För mig är tillit, respekt och lojalitet det som jag ger till mina vänner och därför också vill ha dessa egenskaper i gengäld.

Tyvärr tyckte tydligen inte mina sk "vänner" att jag var värd besväret :-( Så det slutade med att vår vänskap rann ut i sanden när JAG slutade höra av mig...

Även i vänskap, förutom i kärlek, så krävs det engagemang från båda sidor. Är det bara en som bryr sig dör vänskapen (eller kärleken) till slut...