29 december 2017

Upptäckter

Läste om Finn Bergstrand som länge gav ut sina deckare under pseudonymen Måns Ripa. Orsaken var att han var rädd för lokalbefolkningens vrede. Handlingen utspelade sig nämligen i Söderåkrabygden med karaktärer inspirerade från verkligheten. Tror jag ska börja samla på hans deckare. Försöker samla på mig kriminalromaner med anknytning till länet och har en del. Unikast är nog en som utspelar sig i Högsby.


Denna deckare utspelar sig i Högsby till stora delar.
Finkulturen vill man ska hålla en enhetlig stil, inte blanda det höga och det låga. Det är en oförlåtlig synd. Orsaken är att de vill behålla finkulturen ren. Fri från buskis. Den uppdelningen stör mig. Jag älskar att blanda allvar och humor (även buskis) i mina böcker. Den konsekventa stilen med bara det ena eller det andra tilltalar mig helt enkelt inte.

En del retar säkert upp sig på de åsikter som min nya deckares karaktärer har. Men kom ihåg att det är karaktärernas åsikter, inte nödvändigtvis mina.

Såg att oppositionsrådet ska sluta som kyrkvaktmästare och jobba halvtid som lärare för att kunna satsa på valåret. Precis som om lärare vore ett enklare värv. Är övertygad om att en halvtid som lärare är jobbigare än 300% som kyrkvaktmästare.

Igår förde mig en bokutdelningsrunda till Mjölerum. Mormors och morfars hus stod kvar. Liksom tant Edlas än mindre lilla stuga.


Tant Edlas lilla stuga. Edla var granne med mormor och morfar.
Mormors och morfars stuga i Mjölerum. Många minnen väcktes. Vemod över tidens gång, men tacksamhet för vad de fick betyda och för vilka de var.

Idag fick jag se kvarterets mest mytomspunna katt, Ruggeragg (hennes riktiga namn är okänt för mig). Hon har varit med sedan jag var på lekplatsen med min dotter 2004-2005. Trodde hon var borta.
Avslutningsvis önskar jag en trevlig helg med denna sång som Magnus Ekwall var vänlig att tipsa mig om. En helt underbar komposition och text med fantastiskt arrangemang.




Inga kommentarer: