5 januari 2018

En kvarn på Storgatan

I bildens mitt ser vi en vacker villa på norra Storgatan som jag tror uppfördes 1870. När jag idag tittade på en karta från 1852 som visar tomten före husets uppförande, så fann jag en symbol för en kvarn på tomten. (Ingemar Lönnbom fann en liknande symbol för kvarnar på Stockholmskartor och hjälpte mig lösa symbolmysteriet). Enligt traditionen ska det en gång ha funnits en kulle på tomten som schaktades ner när man behövde utfyllnadsmaterial i samband med att man byggde det Rosénska huset på andra sidan gatan 1872. Förmodligen stod kvarnen på den kullen.

Kartan från 1852 med kvarnsymbolen på tomtens norra del, här i bildens mitt.
Det var en av dagens höjdpunkter. En annan trevlighet är att vi fått förmånen att ta emot två katter den här veckan - Tiny och Lilla Lo. Från början två vildkatter som nu ska få ett tryggt hem hos oss.

Bokförsäljningen går fortsatt bra. Första upplagans 200 böcker sålde slut direkt. Lät trycka upp 100 till och ungefär hälften av dem är redan bokade eller sålda. Boken kan köpas direkt av mig för 160 kr eller hos Ankarstens eftertr på Storgatan. Givetvis kan den också beställas via nätbokhandlarna, men blir då lite dyrare.

Lördagen den 17 februari kl 11 berättar jag om bokens teman, karaktärer och miljöer på Mönsterås bibliotek. Jag kommer också att bli lite pretentiös och berätta om varför boken är skriven som den är. Även då kommer jag att ha några böcker till försäljning.

Nu tar jag fredag med mina två glas vin och På spåret. Sedan en god bok. Kanske någon av dessa.


Veckans låt blir från en av förra årets mest omdiskuterade skivor. Är själv lite splittrad, men det här är en bra låt.




Inga kommentarer: