8 mars 2018

Fredagsinlägget på torsdag

"Kom inte närmare, för då anmäler jag dig för hemfridsbrott". Lilla Lo i ett av sina hus.

Den här veckan har på många sätt varit en prövning. Mest är det saker kopplat till skolan som inte fungerar. Tror vi alla går på knäna just nu på grund av skolans bristande anpassning. Om ni visste hur skolan utsätter vissa barn skulle ni baxna. Jag bidar min tid. 

I dessa lägen får man trots allt vara tacksam att man är stabilt rotad i sina grundvärderingar. Det finns betydligt viktigare värden än att få superhöga betyg och att göra karriär. Höga betyg beror dessutom inte alltid på begåvning. Det beror minst lika mycket på i hur hög grad man lyckas anpassa sig efter det skolan önskar. I de fall barnen inte har någon diagnos beror det också på föräldrarnas möjligheter att ge stöd hemma. Sedan finns det förstås alltid en liten grupp elever som alltid klarar skolan oavsett omständigheter.

Har kämpat mot bihåleinflammation och det tar tid när det ska självläka. Men jag drar mig för att söka mig till vårdcentralen. Man får ju ändå inte träffa en läkare direkt, utan först ska sjuksköterskor avgöra OM man överhuvudtaget får ynnesten att få en kvalificerad bedömning av läkare. Och oddsen för att man ska få det för bihåleinflammation är höga. De sätter sällan in antibiotika för det nu för tiden, utan man förväntas lida de veckor det tar innan det i bästa fall läkt ut, såvida det nu inte blir kroniskt.

I veckan höll jag föredrag hos PRO i Mönsterås. Det var första gången jag besökte dem och det var trevligt. De håller ju numera till i det gamla församlingshemmet, uppfört 1935/1936. Där gick jag på Miniorer och Juniorer under barndomen.







Det blir rekordmånga föredrag under våren. Dessutom två helt nyskrivna. I april kommer jag att hålla ett helt nytt på hembygdsgården som har arbetsnamnet "Mönsteråskvinnnor under 400 år".

Om ett dygn tar jag helg med två glas vin. Men fredagsinlägget kom idag redan för jag behöver vila imorgon kväll.

Trevlig helg!

Veckans låt: Rupert Hine - Picture Phone. Tror den kom 1984. Har skivan på vinyl. Hine som vanligt profetisk.






Veckans låt 2:





Inga kommentarer: