30 mars 2018

Påsk

Påsken. Årets viktigaste högtid för en kristen. Varför då undrar många? Googla så slipper jag agera usel evangelist.

För en kristen är Jesus centrum. En del förstår inte hur jag kan skriva så lite om kristen tro på bloggen, varför jag föreläser i historia istället för att predika och varför jag skriver förhållandevis profana deckare och inte andliga predikosamlingar. Då har man helt enkelt inte förstått. För en kristen består inte livet av 1/7 dels kristet liv på söndagen och 6/7 annat liv måndag till lördag. Varje dag genomsyras förstås av gemenskapen med Herren. Den där gnostiska uppdelningen mellan andligt och fysiskt har ställt till mycket oreda. Sedan kan det säkert vara så att jag av olika skäl inte lyckas förmedla det som en del andra kristna förväntar sig, men det är inte min sak att följa mänskligt konstruerade religiösa regler och kulturella koder.

Jag är väl medveten om vad som är min kallelse och jag flyr den gärna för den är jäkligt obekväm. Det finns en stor Jona i mig. Men de gånger jag går in i kallelsen så är jag tydlig. Var så säker.

Men tro aldrig att jag skäms för Jesus och den kristna tron. Mina misslyckanden till trots, eller kanske just därför, så är Jesus centrum. Och därför firar jag påsk.

Bye


Inga kommentarer: