16 mars 2018

Slow starter

Jag är en slow starter (kommer inte på någon svensk översättning som låter bra). Men det är bara på ytan. Det som kan se ut som overksamhet döljer tankeverksamhet. När jag sedan sätter fart är det i regel med en klar tanke för vad jag ska göra och hur det ska se ut. Jag tänker innan jag skriver, talar, reser eller vad det nu kan vara. Och eftersom tankearbete inte syns så kan folk luras att tro att man inte gör något.

Min dotter har ärvt den sidan. Skolan tror ibland att hon inte har gjort något, men hon har tänkt och klurat. När de skulle skriva deckare i skolan nyligen tror jag hon skrev ett stycke på tre veckor. När hon sedan fick rätt stöd och fick bolla idéer med mig så skrev hon 10 sidor på ett par tre kvällar. Bra blev det också. Hon är flera mil från där jag var i den åldern.

Men i Sverige räknas inte tankearbete som riktigt arbete. Vi är ett folk där nästan alla har förfäder som varit bönder, och i senare tid industriarbetare. Det är det konkreta arbetet med händerna som har betytt något.

I många andra länder är det en merit om företagare och politiker är intellektuella, belästa och väl insatta i kultur, litteratur och historia. Inte i Sverige. Här betraktas det nästan med misstänksamhet.

Vi måste värna den fria kulturen i det här landet. Allt fler anpassar sig antingen efter det som säljer i massupplagor eller det som politikerna vill höra. Jag menar inte att kulturen ska bli introvert eller obegriplig, men att den måste våga stå på egna ben, fri och okuvad.

Såg att SD uteslutit en riksdagsledamot för att han har haft samröre med högerextrema och rasistiska kretsar. Om vi nu för ett ögonblick leker med tanken att partiet vill sluta hyckla, så måste man dra slutsatsen att man nu kommer att utesluta i princip varenda riksdagsledamot inklusive partiledningen, det vill säga avveckla partiet. Fast de verkar vara lite slow starters där också. 

Gud kan för oss människor också framstå som lite slow starter. Varför väntade han så många tusen år innan han skickade Jesus hit? Men allt har väl sin tid.

Apropå debatten om religiösa friskolor så minns jag de kloka ord som en pastor en gång sa: "Det är viktigare med kristna i skolan än kristna skolor". Kan bara instämma. Friskolor är bara en missriktad välvilja att skydda sina barn från sekulariserat samhälle. Därmed inte sagt att man ska förbjuda dem. Men vi måste kunna leva sida vid sida från vaggan till graven.

Den 27 mars är det berättarafton på Mönsterås hembygdsgård. Rolf Rosell berättar om en ny bok om Svartö. 


Själv är jag ute i olika sammanhang som olika föreningar och äldreboenden. De två som jag vet är offentliga är följande:

12 april föreläser jag om Kronobäck under dess tid som översteboställe, dvs ca 1680 till mitten av 1800-talet. Antar att det blir på biblioteket, men håll utkik. Utgår ifrån att de annonserar.

24 april föreläser jag på Mönsterås hembygdsgård på temat "Mönsteråskvinnor under 400 år." Annons kommer senare. 

Har sålt en del böcker den här veckan. Bara 10 ex kvar av min senaste deckare nu. Passa på! Mejla joni7229@gmail.com om du vill köpa en. 160 kr och överskottet till Friends som jobbar mot mobbning.

7 lärare som verkligen betydde något

1. Carin Ottosson på mellanstadiet. Rättvis, kunskapsfokuserad, pedagogisk.
2. Leif Holgersson, SO, i nian. Påtalade att det viktigaste inte är att jag kan läroboken utantill, utan att jag förstår samband och sammanhang.
3. Frank Daneskog, sv och eng, års 7-9. Alltid en uppmuntran. Klagade aldrig när jag spårade ur i de fria uppsatserna, utan lät mig hållas och behålla kreativiteten.
4. Majt Olsson, sv, gymnasiet. Hon var ett levande bevis på vad uppmuntran kan betyda. Som lärare minns jag henne knappt, men de uppmuntrande orden att fortsätta skriva sitter kvar.
5. Christopher von Platen. Oerhört stram. Gav oss ett oförberett prov i Naturkunskap som gick åt helsike för de flesta. Det var en nyttig läxa som gav goda insikter i studieteknik.
6. Lars-Olof Larsson. Högskolan i Växjö. En stor förebild på alla sätt inom historia, både vad gäller fokus på lokalhistoria och fokus på att förmedla historia.
7. Peter Aronsson. Högskolan i Växjö. Mer teoretisk och en intellektuell inspiration.



Brevbärare August Johansson (1871-1959) på Storgatan i Mönsterås. Är ganska övertygad om att posten kom fram. Ser ingen gatsten så fotot bör vara taget före 1936. August ligger begravd på Mönsterås gamla kyrkogård, kv 28, nr 35-36. (Stranda hembygdsförenings arkiv)
Ikväll blir det en hel del skrivande är tanken. Ska han nu inte nämna sina två glas vin, tänker vän av ordning. Nej, vi hoppar över det den här veckan. Jag har inga tvångstankar.

Veckans låt blir med en av den elektroniska musikens gudfäder. Han har asperger och det har han haft stor nytta av i sitt musikskapande. Här en liveversion av en singel från 2017 där hans dotter medverkar. Senaste skivan är tematisk och handlar om en värld efter det ekologiska sammanbrottet. Det här är elektronisk musik när den är som bäst - tung, rökig, skitig och kompromisslös.



Inga kommentarer: