11 april 2018

Arbetsintensivt

Igår fick jag oväntat besök på hembygdsgården och det är ju alltid trevligt.




Igår höll jag också föredrag om Kronobäck under de 180 år som platsen var översteboställe för Kalmar regementes chefer. Eftersom det delvis byggde på ny egen forskning så blev det lite tyngre och lite mer akademiskt än mina föredrag brukar vara. Och längre. Men man får alltid utgå ifrån att det är människor som redan har ett historiskt intresse som kommer på den här typen av föredrag. Hur som helst blev det bortåt 70 personer i en sal som tar 80, så uppslutningen var väldigt god. Själv kände jag mig i ganska fin form, även om 1 timme och 15 minuter är lite för länge för ett föredrag som spretar en hel del. Kul i alla fall.

Mörkeskog var ett av 18 torp under Kronobäck. Här ser vi torpet före flytten omkring 1930.


Så här ser samma torp ut idag ute på hembygdsföreningens plats vid Nynäs.
Ett gammalt foto från 1860-talet där vi till vänster ser Kronobäcks mangårdsbyggnad som uppfördes omkring 1750. I bakgrunden anas en annan byggnad med skorstenar. Är det den gamla mangårdsbyggnaden som uppfördes 1697? Kanske rev man inte den när man byggde nya huset 1750? Jag vet inte, men det ser onekligen misstänkt likt ut hur det gamla bostället bör ha sett ut. I så fall är det sensationellt. men det kan ju vara en senare byggnad som tillkommit under årens lopp.
Kronobäck blev på 1800-talet en populär kurort med bad och brunnsdrickning. 30-40 gäster var ingen ovanlighet. Men 1869 hade intresset svalnat. Denna sommar kom bara en bonde från Koverhult och han stannade bara en dag.

Nu skriver jag på det som bör bli vårens sista föredrag. Den 24 april berättar jag om olika mönsteråskvinnor från 1500-talet och fram till 1900-talet. Några intressanta människoöden och händelser hoppas jag kunna lyfta fram, samtidigt som vi får en inblick i Mönsteråsbygdens historia och de villkor kvinnor levde under i historisk tid. Plats: Häradssalongen vid Mönsterås hembygdsgård 24 april kl 18.30. Föranmälan kan göras till Mönsterås hembygdsgård på 0499-100 01 eller till strandahem@telia.com

Så droger. Det går en legaliseringsvåg vad gäller Cannabis hörde jag på radion idag. Jaha. Det finns nog ingen anledning att göra ytterligare en drog socialt accepterad. Alkohol är säkert en minst lika farlig drog rent fysiskt, men det är ju inget bra argument för att tillåta ytterligare skit.

Kaffe räknades också som en drog en gång i tiden. Man varnade för att den gjorde fruntimmer hysteriska. Och kaffe bör definitivt räknas som en drog med sitt koffein. En mild sådan dock.

Men jag nyttjar definitivt gärna denna kaffedrog. Den ger viss energi och bidrar därmed till att det överhuvudtaget blir några föredrag.

Annars är det väl som vanligt. Folk har åsikter om allt, men istället för att parera ska man bara gå rakt fram. Eller som när man var liten - vi gick ju aldrig runt nässelhögarna utan gick rakt igenom dem med kortbyxor.

Inga kommentarer: