4 april 2018

Fotspår

Jag och min dotter vid Gråborg på Öland för några år sedan.
Det händer ju att barn går i sina föräldrars fotspår. Det förefaller vara särskilt vanligt inom branscher som musik och skådespeleri. Klanen Wahlgren och familjen Skarsgård är ju bara två tydliga exempel, men jag tror jag skulle kunna komma på 30 till. Ibland har väl ungarna ärvt föräldrarnas talang, ibland handlar det om att man föds in i ett sammanhang med de rätta kontakterna. Även på lokal nivå kan man finna flera exempel där både föräldrar och deras barn har slagit in på den musikaliska banan. På lokal nivå bryr jag mig inte. Det faller sig väl ofta naturligt. Men när kändisungar profiterar på sina föräldrars kontakter och bidrar till att skapa en slags plastig kulturell inavel så kan man ju bara le lite.

Nå, många verkar ta för givet att min dotter har ärvt mitt historiska intresse. Så är det inte alls. Jag har inte försökt pracka på henne mitt liv. Visst försökte jag alltid få med mig familjen till spännande historiska platser när hon var yngre, och så sker än ibland. Men något stort nördintresse för historia har hon inte och det är helt ok för mig. Hon har andra intressen och kan så oerhört mycket mer än jag kan på andra områden.

I övrigt ännu en dag där huvudet håller ihop och benen bär mig. Då får man vara tacksam. Och så en meter till den berömda väggen. Behöver det säkerhetsavståndet.

Igår föredrag hos Väntjänsten, idag på Åshaga. Det tickar på. Och nästa tisdag den 10 april ett helt nyskrivet om Kronobäcks senare historia som är väl så spännande som den tidiga. Kl 18.30 på Biblioteket, se annons i dagens Kommunkollen.

10 exemplar kvar nu bara av min senaste deckare. Hoppas kunna sälja dem till sommaren så att jag kan fokusera på kommande böcker. Upplagan är ganska liten så den blir en samlarraritet snabbt. Passa på. Beställ den på joni7229@gmail 160 kr. Eller via Adlibris och liknande. Lite dyrare där dock.

Vad mer? Ja inte ser jag väl på tillvaron ljusare med åren. Utan att på något sätt vara deprimerad i ordets rätta mening så finns det goda skäl att hålla sig i skugglandet.

Förutom ungdomsböcker samlar jag på deckare med lokal anknytning till länet. Måns Ripas böcker som utspelar sig i Torsåsbygden är trevliga med en hel del satir. Häromdagen kom de här.





Samma låt i en avskalad och sällsynt liveversion.




Inga kommentarer: