13 april 2018

Fredagsnoteringar

Det här är för er som inte vill läsa mer om Svenska akademien. Jag tror absolut att det finns människor som har högre moral än andra, men de sitter förstås inte i akademien. De är som alla oss andra. Trätgiriga och lättkränkta. Men givetvis är gubbarnas seger en Pyrrhusseger. Det tror jag alla inser. 

Nej jag låter mig inte imponeras av titlar och medlemskap i det ena eller det andra. Jag imponeras möjligen av arbetsmoral och det dagliga gnetandet. Jag har under åtta års tid levt nära en ideell förening. Och jag är djupt imponerad av det arbete som görs utan att någon tänker en tanke på att få betalt.

Gnetade gjorde säkert makarna Skog vid sitt torp under Kronobäck. (Foto:Stranda hembygdsförenings arkiv)




Har forskat lite igen inför mina två nya föredrag och det har gett ny glöd för historia. Det är när man kommer de historiska människorna nära i källmaterialet som det verkligen blir intressant. Och i nästa föredrag kommer jag att lyfta fram några kvinnor från Mönsteråsbygden under en period som täcker 400 år och olika samhälls grupper. Det har varit väldigt stimulerande. Samtidigt blir man betänksam när man ser hur villkoren var för en del människor.


Teve ser jag ytterst sällan på, men på måndagarna roar jag mig med ett program som jag tror heter "Vem bor där". Man får besöka fem hem och ska gissa vem av deltagarna som bebor respektive hem. Det är en stunds nöje att se hur de har inrett sina hem och jag brukar av någon anledning få alla rätt.

I helgen drar lokalfotbollen igång. Alltid samma känsla varje år. Fotbollen är ett av mina andningshål sommarhalvåret. Mönsterås börjar borta mot IFK Oskarshamn på söndag. Självklart är jag på plats.

Men nu tar jag kväll och önskar trevlig helg! Veckans låt blir denna från nya skivan med Björns vänner.






Inga kommentarer: