tag:blogger.com,1999:blog-2616017399810845869.post2732673673021115619..comments2024-02-24T11:37:36.357+01:00Comments on Mönsteråsbloggen - Historia: Det svenska bildningsföraktetJonnyhttp://www.blogger.com/profile/07832402273074925721noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-2616017399810845869.post-74086429629618353162022-01-05T14:24:42.932+01:002022-01-05T14:24:42.932+01:00Utan att vare sig känna till upphovsmannen till de...Utan att vare sig känna till upphovsmannen till denna blogg, dennes hemort närmare eller politiska ställningstaganden, är det tyvärr så att ett bildningsförakt definitivt finns i landet. Även ett mycket bra land har sina nackdelar naturligtvis. Det kan knappast vara en slump att bildningsföraktet är så uttalat i Sverige; landets samhällsutveckling är i allt väsentligt socialdemokratisk. Det fanns en förskräcklig brist på demokrati i landet i ett europeiskt jämförande perspektiv, och detta fram till 1920-talet. Demokratiseringen tog sedan mer och mer fart, och nådde sin höjdpunkt 1968. 70-talets antiauktoritära efterdyningar är märkbara i landet, med olika värderingsmönster där Överheten i form av olika yrkesgrupper (i synnerhet då det gäller bildning) mest ska be om ursäkt för att de finns till. I detta avseende är bildningsförfallet en i högsta grad verksam samhällsprocess där tidigare repression (den i ögonfallande bristen på demokrati i Sverige) fått sin sociala revansch. Vi vet genom historien att denna typ av social revansch påverkar samhällsutvecklingen på annat sätt. Socialism fungerar helt enkelt inte; även om Sverige aldrig varit en öststatlig kommandoekonomi är synen i vårt land på kunskapsinhämtning som en repressiv, auktoritär aktivitet i högsta grad sannolikt socialistisk. 1930- och 1940-talets uppfostringsmodeller i vårt land och den europeiska historiska erfarenheten ligger med all sannolikhet också till grund för riktningen mot mer demokratisering i olika samhällssammanhang. Inte undra på. Resultatet av den nationella och europeiska politiska utvecklingen 1890 - 1968 har lämnat mycket djupa spår i synen på bildning i landet. Resultatet har idag blivit också en emellanåt mycket bristfällig omvärldsanalys - man utgår i sitt skeptiska, eller ointresserade förhållningssätt att den egna hemorten (stor som liten ) egentligen är - världens centrum. Där de egna kulturella måttstockarna på ett märkligt sätt är universella. Detta är viktigt att tänka på, i nyfascismens och den allmänna turbulensens tid. Anonymousnoreply@blogger.com