10 juli 2020

Fredagskarantän

Eftersom Folkhälsomyndigheten och regeringen vägrade göra en riktig stängning av samhället och litar på att alla sköter sig, samt vägrar rekommendera munskydd, så får man utforma sin egen strategi.

Jag har isolerat mig så långt det är möjligt i drygt fyra månader. Jag handlar åt min mor en gång i veckan, hämtar mat ibland och smiter någon enstaka gång in på Konsum eller Algots. Men i stort sett håller jag mig undan. Resultatet är att jag har hållit mig kärnfrisk. Inte ens en liten förkylning har hittat fram och det måste vara första gången på 30 år som jag slipper en klassisk vårförkylning. Härom morgonen vaknade jag visserligen med lite halsont, men jag var tydligen bara torr i halsen då jag sovit med öppen mun.


Eftersom jag vägrat frisörbesök så börjar dock håret bli omedgörligt. 
En traditionell hockeyfrilla framstår i jämförelse som ett hårfagert mästerverk. Jag har dock ett munskydd och det är vikt för ett sådant tillfälle.

Elgerumsskolan rivs, eller i alla fall en del av den. Synd att man inte fick veta det innan, för då skulle jag ha bett om att få dokumentera den. Även estetiskt mindre tilltalande hus kan ha ett kulturhistoriskt värde och bör därför fotograferas. Lyckades i alla fall dokumentera mekaniska verkstaden på Kuggås, gamla godsmagasinet i hamnen och Solhem innan de revs. Och så gamla biblioteket innan det flyttade.


Folk skriver om sina dejter hit och dit. Men herregud...dejter...vad är det för amerikanskt trams. På min tid brydde man sig inte. Hade man sanslös tur ville nån ha en och den personen fanns i så fall i de sociala sammanhang man var i. Mest fick man glida fram ensam och bli härdad. Karantän redan på den tiden.

Häromdagen tog jag en liten förmiddagsrunda till Emån. 









Så har det då äntligen kommit några riktigt bra skivor. Paul Wellers nya är mästerlig och därför blir det hela tre smakprov. Sedan från Willie Nelsons nya skiva. Han är 87 år och jag tror det r hans 70:e skiva. Håller hög klass än. Och till sist danska Gangway som var som bäst 1986. Nu har de blivit mer moderna, men en riktigt bra singel har de släppt.







Inga kommentarer: