Öka inkomsterna
1. Få ett avlönat arbete. Det är förstås det här som regeringen har fått för sig ska hända när vi latmaskar får mindre pengar i plånboken. ”Malm upp – mat ner”, som det heter. Utpressning är ett annat ord som beskriver verkligen. I detta ingår social skambeläggning av arbetslösa. Problemet är att det inte finns tillräckligt många latmaskar och slashasar för att sänkta ersättningar ska slå igenom mer än marginellt. De flesta får inget jobb pga åldersdiskriminering eller att de mår för dåligt, eller att det ställs helt orimliga krav på långa flyttar fast man har familj. Så för många handlar det inte om att skaffa sig ett jobb, utan om att arbetsgivare inte VILL ge ett jobb. På en mer strukturell nivå spelar förstås även konjunkturerna roll.
2. Dra in pengar via hobbyverksamhet. I mitt fall kan det vara att sälja böcker jag har skrivit. Det kan också vara sådant som att man väver och säljer mattor eller säljer av saker på Tradera. Här finns vissa övre tak att ta hänsyn till om man vill hålla sig inom lagen eller slippa motsvarande avdrag från ersättningarna. Här finns dock viss potential om man är klok. När politiker och höginkomsttagare fifflar eller trixar så kommer de i regel undan med det, medan vi andra i mer utsatta positioner blir granskade in på skinnet.
3. Vinna på spel. Här gäller det då att antingen vinna så pass mycket att det ger lite mer varje månad eller vinna så pass mycket att man blir fri från myndigheternas krav och kontrollsystem.
4. Bli kriminell. Det gäller bara att hitta en så riskfri metod som möjligt, som inte heller skadar andra människor i någon högre grad. Regeringens politik urholkar moralen och bryter samhällskontraktet, så detta alternativ bör definitivt övervägas.
5. Prostituera sig. Jag är gift så inte aktuellt för mig. Det har dessutom hög förnedringsfaktor. Men strippa kanske jag skulle kunna göra. Finns väl alltid några kärringar som går igång på gubbmagar.
Minska utgifterna
Här ser det förstås väldigt olika ut beroende på vem man är och hur livet ser ut i övrigt. Här kommer bara några förslag som gör politikerna nöjda, för en arbetslös får ju inte ha det för gutt.
1. Minska utgifterna för laster såsom rökning och alkohol. För egen del brukar jag dricka vin just på fredagar som självmedicinering. Här har jag en besparingsmöjlighet. Det kan ju räcka med varannan fredag eller en gång i månaden. Visserligen kommer jag att må psykiskt sämre när jag inte får kemisk hjälp att släppa all skit några timmar varje vecka, men det får man liksom ta. Regeringens tanke är ju att man ska må dåligt av att vara arbetslös.
2. Säga upp prenumerationen på sportkanalen så att jag inte kan se Allsvenskan, Superettan, SHL eller Hockeyallsvenskan. Idrott har för mig varit en annan metod för att koppla av lite ibland och slippa grubbla på allt som tynger, men här kan jag spara några hundra varje månad. Man kan ju följa matcherna på Flashscore där i alla fall målen registreras. Eller ibland radiosporten. Därtill sluta gå på GIF:s matcher, och istället se matcherna från trottoaren vid norra långsidan, alternativt smita in via det stora hålet i stängslet vid östra kortsidan.
3. Sluta med sin hobby, i mitt fall vykort och delvis böcker. Det här blir då det sista steget i den trestegsraket jag lanserar för att kompensera de sänkta ersättningarna.
Men man kan tänka sig fler besparingar.
4. Sänka utgifterna för mat. Jag behöver ju ändå gå ner i vikt, så en diet på sallad och nudlar skulle gynna både kroppen och ekonomin.
Att skaffa sig en liten kolonilott för odling skulle man troligen också vinna på eftersom kolonilotter är extremt billiga per år i Mönsterås.
5. Sluta gå på konserter. Musik har alltid varit en viktig överlevnadsfaktor i mitt liv, inte minst livemusik. Men jag kan låta Morrissey i Partille om en vecka bli den sista konserten för att spara pengar.
6. Vi åker inte på semester inom Sverige längre, på sin höjd en endagarstur till Vanås respektive Öland. Men även dessa resor kan man givetvis avstå.
7. Blir så pass kriminell att man hamnar i fängelse. Böter leder ju bara till ökade utgifter. Fängelse däremot – där får man sovrum och mat. Därtill får man ju arbete, även om det bara ger 5 kr i timmen eller något liknande. Problemet är att man i regel inte får använda dator i fängelset, utan man måste skriva med vanlig penna på papper. Det är för mig det största hindret.
8. Skaffa ett billigare boende. Ja, men det förutsätter att man har råd att flytta, vilket vi i nuläget inte har.








