24 januari 2009

De bästa komediserierna någonsin

Nej, jag har aldrig förstått tjusningen med komediserier som Vänner eller andra mer eller mindre hippa alster. Jag dristar mig därför att lista mina egna favoriter och kandidater till bästa komediserie någonsin, utan inbördes ordning. Ursäkta mina slölänkar till Wikipedia.

- Albert och Herbert: underbar varm svensk komediserie och humor när den är som bäst. Härligt samspel mellan Sten-Åke Cederhök och Tomas von Brömssen. Exempel 1, exempel 2, exempel 3.

- Fleksnes fataliteter: Fenomenalt rolig norsk komediserie med Rolf Wesenlund och Aud Schonemann i huvudrollerna. Exempel från det roligaste avsnittet.

- Pang i bygget: Givet och föga överraskande val. John Cleese i absolut toppform och komik i världsklass på klassiskt engelsk vis.

- Mr Bean: I små doser är Mr Bean en av världshistoriens bästa rollfigurer, genial i sina gester, miner och sin lismiga egoism.

Inga kommentarer: