18 januari 2009

Polischefen skällde ut mig och försökte stoppa artikeln

Våren 2008 jobbade jag några veckor för Barometern/OT vid Mönsteråsredaktionen. En artikel skulle handla om skolavslutningen och några rader skulle handla om polisens beredskap.

Jag ringde upp en ansvarig polischef som genast började ifrågasätta artikeln och skällde på mig utan dess like. Han förbjöd mig att skriva något om polisens bristande resurser i Mönsterås då alla poliser befann sig på Hultsfredsfestivalen.

- Du får inte skriva något om detta. Jag förbjuder dig.
Ja, så sa han och det upprepades flera gånger trots att han ändå berättade om problemen mellan utfallen.

Polisen krävde således att tidningen skulle agera brottsförebyggande genom att inte skriva om polisens resursproblem. För mig var det emellertid givet att polisen har en uppgift och tidningen en annan. Tidningen ska belysa samhällsproblem och inte jobba brottsförebyggande. Det är aldrig medias uppgift att vara tyst för att åtgärda polisens bristande resurser.

Missförstå mig inte. Det ingår förstås i journalistens vardag att möta människor som är missnöjda med journalistens arbete. Här blev jag bara så förvånad att en polisman, dvs en myndighetsperson, försökte bestämma, i hotfulla ordalag, vad en fristående tidning får skriva om. Högst anmärkningsvärt är väl det minsta man kan säga.

Tillägg 19/1: Jo då artikeln blev skriven utan ändringar. Någon kanske undrar varför det behövs poliser vid skolavslutningen. Det är tyvärr en helg med mycket farlig fylla, slagsmål och våldtäkter. Om föräldrarna hade varit ute mer kanske det inte hade behövts någon större polisberedskap, men nu är det som det är med den saken.

Inga kommentarer: