12 februari 2009

Fel och avsnäst på Konsum igen! - Chefen har tagit tag i problemet.

Nästan varje gång jag har handlat på Konsum i Mönsterås så har kassörskan varit för snabb så att jag inte hunnit dra Med mera-kortet och därmed missat bonuspoängen. Idag drog jag kortet, men kassörskan tryckte för snabbt och inga poäng registrerades. När jag påtalade detta för kassörskan tittade hon på kvittot och snäste till att så kan det bli ibland. Inte en ursäkt, inte en tendens till att vilja åtgärda felet. Så nu tar jag en paus från Konsum. Om detta hade hänt på Algots så hade personalen garanterat löst problemet på någon minut och på ett vänligt sätt. Där vet man vad service är, även om Algots också har sina sidor ibland (sommarpersonalen pratar ibland hellre med sina kompisar än med kunden). Konsum har trevliga lokaler men påminner ibland i sin inställning om en gammal statlig DDR-butik där kunden ska vara glad att han överhuvudtaget får komma in och handla.* Så, Konsum, tyvärr. Idag skiljs våra vägar åt för ett tag.

* Där finns förstås även trevlig personal.

Tillägg 13/2: Konsumchefen har nu hört av sig och erbjudit kompensation, samtidigt som kassörskorna har fått nya instruktioner. Någon kompensation bryr jag mig inte om, men det är bra att chefen har tagit tag i problemet. Kanske har jag så småningom surat färdigt och gör en och annan handling på Konsum.

4 kommentarer:

Bert sa...

Du har helt rätt Jonny, Konsum Extra butikens personal i Mönsterås är med några få undantag klart DDR inspirerade.
Problemet är nog att du inte handlar tillräckligt mycket på Konsum, de vill ha lojala kunder.
De ser dig som en svikare, en avfälling från den rätta tron - Socialdemokratin. Handla på Konsum ses som en lojalitetsförklaring till sossepartiet.

tomasrj sa...

Ha ha vad är ni för sura och lättstötta gubbar...?

Jag är varken sosse eller lojal med Konsum men har alltid bemötts på ett trevligt sätt av personalen. Och - det viktigaste av allt - jag gillar deras ambition med Krav- och Rättvisemärkta varor.

Jonny sa...

Bert: Du kan nog ha rätt där, men vanliga gråsossar är sällan trogna. De flesta sossar har Barometern-OT och inte Östran/Nyheterna. De flesta sossar handlar nog på Netto eller Algots. Men det är möjligt att gamla lojalitetskrav lever kvar.

Tomas: Ja, det där med Krav- och rättvisemärkt borde man tänka mer på. Så där har du onekligen en poäng.

Jonny

Bert sa...

Det där med krav och rättvisemärkta varor är ju som det mesta i den branchen, en bluff.
Såg ni inte "Uppdrag Gransknings" program om rättvisemärkta varors organisation i höstas.
I programet kom det fram att exv tee som är rättvisemärkt och som svenska konsumenter betalar extra mycket för inte innebar att de fattiga arbetarna på plantagerna fick mer i lön och bättre livsvillkor - pengarna gick istället till plantageägarna.
Desutom har det kommit fram att fattiga bönder inte har råd att betala den odlarlicens som fodras för att få leverera till uppköpare från "rättvisemärkt".