9 mars 2009

Vad gör Polisen på min blogg?

Vad gör polisen på min blogg?
Enligt bloggens logg har Rikspolisstyrelsen eller någon som surfar på deras nät, förmodligen någon polis, besökt min blogg två gånger idag. Vadan detta intresse? Här finns inget olagligt? Men det känns lite som om Storebror ser dig. Nog för att jag kan vara frispråkig och debattens vågor kan gå höga ibland, men jag tror inte jag eller någon annan passerat gränsen för det tillåtna. Jag har lusläst bloggen en extra gång och inte hittat ens ett gränsfall, även om jag tog bort en bild och ett par efternamn. Förslag på orsaker är därför välkomna. Jag utesluter förstås inte att någon har retat upp sig på mig och skvallrat till herr polisen i ett försök att tysta det fria ordet och hämnas. Man får ju en och annan fiende när man är frispråkig, och den som söker finner som bekant alltid något, om så än bara ett sandkorn. Jag känner till folk som råkat ut för sådana där okynnesanmälningar.

Att tänka på som bloggare
Förutom att uppträda med hyfs får man alltid tänka på Upphovsrättslagen och PUL. När det gäller det senare så får ju offentliga makthavare finna sig i att bli omnämnda och även utsatta för viss drift och ironi inom rimliga gränser. Däremot bör man inhämta tillstånd från privatpersoner, men det är svårt att alltid tänka på det. Men gången är i så fall att man först skall be webbansvarige att ta bort sitt namn innan man går till datainspektionen. Det man kanske lättast glömmer bort är att man som bloggansvarig också är ansvarig att ta bort kommentarer som bryter mot lagen. Jag har tagit bort en hel del.

En stilla undran är hur som helst om inte polisen har viktigare saker för sig än att läsa min blogg. Det är så mycket annat bus och brott i Mönsterås som nog borde prioriteras framför en sketen bloggande fredsälskande vapenvägrare.

Till alla som besöker min blogg: Jag kan inte se vilka ni är. Ibland kan loggen visa från vilken ort besökaren kommer, men det visar fel så ofta att jag inte bryr mig.

Tillägg 12/3: Jag har begärt av polisen att få veta vad besöket berodde på. Beror det på okynnesanmälan eller SÄPOkontroll eller något annat. Inväntar med stort intresse svar.

4 kommentarer:

Bert sa...

Jonny, den svenska säkerhetspolisen misstänker alla oss vapenvägrare för att vara potentiella vänsterterrorister.

Är man som du välformulerad akademiker och f.d. universitetslärare med patos för rättvisa och dessutom åtskilliga gånger visat i praktisk handling att du inte bangar för att agera med civilkurage i div olika situationer så blir man starkt misstänkt för samhällsomstörtande verksamhet.

Törs man vägra döda av som i ditt fall religiösa skäl så bedömer SÄPO det också som möjligt att du skulle kunna döda av samma anledning. Har man som du öppet skrivit att du i första hand är medmänniska oavsett i vilken situation du befinner dig i så anses du vara en person som inte är anpassningsbar till den rådande svenska uppförandekoden.

Sen kan man nog inte utesluta att SÄPO:s intresse för dig beror på vilka bloggar du läser och annonserar för.

Jonny sa...

Tack Bert! SÄPO tänkte jag aldrig på, men det är ju en möjlighet. Jag använde ju ordet "revolution" i en text för ett par dagar sedan, och så länkar jag till dig som säger dig ha haft med dem att göra, och så till Tomas som tycker att "Uppror är alltid rätt". Skulle inte förvåna mig alls om det är så det ligger till. Men surfar SÄPO på Rikspolisstyrelsens nät så att de lämna spår efter sig, det kan man undra. I så fall är det klanteri på högsta nivå.

Bert sa...

SÄPO sorterar under Rikspolisstyrelsen, SÄPO är alltså ingen fristående polisiär organisation.
SÄPO kan givetvis surfa på vilket nät som helst och då givetvis med en vilseledande avsändare, deras kontaktnät är finmaskigt och vitt förgrenat och då inte att förglömma deras nästan halvsekellånga intima samarbete med SAPO(Socialdemokratiska arbetsplatsorganisationen). Med tanke på hur du agerat på dina arbetsplatser kan du gott räkna med att ha blivit rapporterad till SÄPO via SAPO-ombuden.

En riksdagsmotion föreslår att SÄPO avknoppas från Rikspolisstyrelsen för att bli en civil säkerhetsorganisation direkt underställd den för tillfället sittande svenska regeringen.
Vilka vibbar ger detta förslag dig?

Du kan läsa om denna riksdagsmotion på följande länk http://www.se/inter/util/nodeid=2:(uteslut möjligen det sista kolonet om du inte får någon träff).

Jag vill ge dig ett boktips, läs boken STASILAND av ANNA FUNDER Förlag: Forum.

Om du läser boken eller redan har gjort det meddela gärna dina eventuella A-HA- upplevelser(igenkännande)gällande gemensamma strukturer för dåvarande DDR och nuvarande Sverige - givetvis med inriktning på boken huvudtema.

Jonny sa...

Tack för tipsen! Länken fungerade inte, men jag hittade en artikel om detta på DN. Man får ju lite Gestapokänsla. Kan tänka mig att det blir än mer politisk åsiktsregistrering när SÄPO hamnar närmare ledande politiker. S har väl alltid försökt styra SÄPO, samtidigt som man har haft egna spionorganisationer vid sidan om, vilket väl har varit nödvändigt då många inom SÄPO knappast är sossar.

Stasiland måste jag ta itu med inom kort.