20 maj 2009

Mönsteråsbloggen - inte den enda Mönsteråsbloggen

Mest besökta bloggarna i Kalmar län enligt Bloggportalen den 20/5 2009. Mönsteråsbloggen på plats 13 av 286 bloggar. Tomas Jonsson på nionde plats.

Mönsteråsbloggen - inte den enda Mönsteråsbloggen
Ibland kan jag få dåligt samvete för att min blogg heter Mönsteråsbloggen i bestämd form. Jag är definitivt inte ensam bloggare från Mönsterås. Däremot är jag ganska ensam om att ha Mönsterås i fokus på ett konsekvent sätt. De flesta bloggar ju om sina privatliv. Idag vill jag dock uppmärksamma att det finns fler bloggare från kommunen.

Hur många bloggar?
Hur många bloggare finns det i Mönsterås Kommun? Frågan är inte helt enkel att besvara eftersom de flesta inte registrerar sina bloggar på bloggportalerna. Men jag ska försöka göra en hyfsad beräkning.

På Blogspot, där jag har min blogg, har 60 bloggare angett Mönsterås som plats. Av dessa är det ungefär 25 som uppdateras ganska regelbundet. Förmodligen finns det också ett antal bloggare från Blomstermåla, Fliseryd, Timmernabben och Ålem. På Bloggportalen finns annars bara sju registrerade bloggar från kommunen. En okvalificerad gissning är att det finns mellan 70 och 100 bloggar från Mönsterås kommun, varav kanske hälften uppdateras med viss regelbundenhet.

Vilka bloggar?
Kort och gott – unga människor. Bloggandet är en tydlig generationsfråga. De flesta verkar vara under 25 år, även om det finns några intressanta undantag.

Vilken blogg är störst?
Det är svårt att veta hur många besökare en vanlig privat blogg har. Det beror väl på hur många kompisar de har helt enkelt. För att få många besökare måste man givetvis skriva intressant, men även jobba med registreringar på bloggportaler, använda etiketter, länka till artiklar i tidningar etc – helt enkelt jobba på och ha en genomtänkt strategi.

Jag skulle gissa att Tomas Jonsson och hans politiska blogg har flest besökare. Enligt Bloggtoppen har han ca 150-300 unika besökare per dag, vilket gör att han hamnar på ungefär 1100:e plats av drygt 30 000 bloggar. På Bloggportalen ligger han nia (av 286 bloggar) på listan över mest besökta blogg i Kalmar län.

Mönsteråsbloggen brukar ha ca 75-160 besökare per dag, vilket kan jämföras med ca 25-30 besökare för någon månad sedan. På Bloggtoppen hamnar jag på ungefär plats 1700. Mönsteråsbloggen är just nu den 13:e mest besökta bloggen (av 286 bloggar) i Kalmar län.

Vad handlar bloggarna om?
Privatliv
Nästan alla bloggar om privatlivet. Inläggen är i alla fall mer eller mindre privata glimtar från vardagslivet – studier, fester, arbete, relationer. Särskilt intressant blir det kanske bara för den som känner personerna ifråga. Få bloggar sticker ut, men jag kan ge exempel på några som uppdateras hyfsat ofta.
Me, myself and I
Bettans blogg
Peter Johanssons dagliga händelser
I periferin
Bert:s blogg om Mönsterås – en blogg som jag själv följer och finner intressant.

Teknik, hobby, poesi etc
En och annan bloggar om sin hobby odyl.
Jerry´s blogg
Från byrålådan till refuseringsbrev

Politik
Som jag redan har uppmärksammat finns det väldigt få politiker som bloggar i Mönsterås, men ett par undantag finns.
Tomas Jonsson (V) – utmanande och intressant oavsett vad man själv har för politisk uppfattning.
Eric Dicksson (M) – nystartad blogg som kan bli intressant.

Hedersomnämnande
Jag vill också ge hedersomnämnande till två bloggare med Mönsteråsanknytning men som numera bor på annan ort.
Chilli´s fotoblogg – trevlig blogg med fina fotografier.
Och
Tess – en trött tokig morsa – har bott i Mönsterås. Ligger femma på listan över mest besökta blogg i Kalmar län.

Inga kommentarer: