28 maj 2009

När Algotsparkeringen var en åker


Klicka på bilden för större format

När jag gick igenom en hög med gamla foton stannade jag till inför detta. Vyn kändes bekant. Efter några minuters frustration slog det mig att det måste var det gamla sotarhuset som ligger i bildens mitt.

Bakom sotarhuset och till vänster syns de nybyggda hyreshusen på Hagagatan och Parkgatan. Huset längst bort vid Bryggerigatan verkar inte vara helt färdigt och de planerade husen på Hagagatans vänstra sida fanns inte än. Där dagens Algotsparkering ligger fanns uppenbarligen en åker. Torghallen byggdes först 1959.

Kortet bör vara taget vid 1950-talets mitt eller till och med första hälft. De relativt taniga och nyplanterade buskar som syns vid villan i bildens vänsterkant, har på ett vykort från 1959 vuxit nästan upp till taket, vilket bör ta några år. När husen på Pionjärgatan stod färdiga 1950 fortsatte man nog direkt med kvarteren västerut.

Inga kommentarer: