3 juni 2009

Kevershäll och Skräddarekammaren

Mönsterås högsta punkt
En dag förra året begav jag mig tillsammans med min dotter till Mönsterås kommuns högsta punkt – berget Kevershäll som reser sig 63 meter över havet en halv mil nordväst om Köpingen. När jag var barn fanns där ett utsiktstorn, men det var nu borta. Hur som helst så är den ganska så besvärliga klättringen till toppen värd mödan. Utsikten är bedårande. Men hela bergets atmosfär är fängslande. Det är lätt att låta fantasin skena iväg när man går fram i den karga naturen omgiven av mystiska hålor och små grottor.

Skräddarekammaren
Vid bergets östra sida ligger den sk Skräddarekammaren eller skräddargrottan. Där skall enligt sägnen en skräddare ha bott för länge sedan. Till skillnad från historien om de mördade barnen vid Riskastet, så tror jag inte på den här skrönan. Varför skulle en skräddare bosätta sig i en usel grotta vid ett berg? Inte ens den fattigaste av de fattigaste bodde så illa. I så fall måste det handla om en efterlyst person som gömde sig däruppe, men det bedömer jag som ganska osannolikt.


På väg upp.


Lite utsikt.


Marken är full av mystiska hålor och gropar.


Ett spökträd


Skönt att vila sig lite när man nått toppen.

Inga kommentarer: