4 september 2009

Min kära gamla dator är hemma igen

Jag tvekar att offra ett helt inlägg på turerna med min dator, men jag ska ändå ge en kort rapport. Ju fler som skriver om sina erfarenheter av datorbutikerna, destu större press på butikerna att sköta sig.

* Datorn ville inte starta, så jag lämnade in den på SIBA i Kalmar förra söndagen. Garantin går ut i oktober.

* Efter två timmars tjat fick jag ta med mig en lånedator hem. Fick även skriva under papper att jag skulle betala en undersökningsavgift om felet inte gick på garantin.

* Servicen skulle troligen ta 2-3 veckor fick jag veta, men redan idag, fredag, kunde jag alltså hämta datorn. Processor och "motherboard" var utbytt. Idag var personalen väldigt trevlig och tillmötesgående. Ett solklart garantifel.

* Väl hemma startade inte datorn, utan skärmen förblev svart. I det läget hade kanske en och annan åkt tillbaka till butiken. Men en omstart satte igång systemet och datorn gjorde någon slags självinställning för startrutinerna som jag inte begrep mig på. Nå, nu gick Windows igång i alla fall.

* Inställningarna för skärmupplösningen var rubbad, men det gick lätt att rätta till. Datorn gick också lite trögt i början, men efter ett par justeringar från min sida (så långt jag nu vågade) så är den lika snabb som den var innan servicen. Hårddisken hade de inte rört.

* Sammanfattningsvis: Bortsett från det något bitchiga bemötandet på söndagen, så får jag ge SIBA godkänt. Servicen gick snabbt och allt verkar fungera, även om de kunde ha varnat mig för att datorn kan krångla första gången man startar den efter en så pass omfattande service.

1 kommentar:

Jimmy sa...

Tråkigt med säljarattityden numera.Lycka till mé das dator.