1 oktober 2009

Jag tänker inte tipsa andra lag om GIF-spelare

Inte helt enkelt
Det har bara gått några dagar sedan seriespelet slutade för säsongen, och redan är flera spelare på väg bort från GIF. Jag har redan redovisat mina tankar kring detta, men tycker mest det är jobbigt eftersom jag slits mellan mina känslor för lagets bästa och insikten att man måste unna grabbarna att satsa på sina fotbollskarriärer. Jag menar...lek med tanken att Thomas Sunesson hade stannat i Mönsterås. Men hur gammal var han när han flyttade? Jo, han var 20 år och gick direkt till Kalmar FF.

Jag vill inte bli en bricka i värvningsspelet
Jag har av kommentarerna förstått att ganska många aktiva inom lokalfotbollen läser mina försnack och matchreferat. Det tycker jag är väldigt roligt och samtidigt lite förvånande eftersom jag ärligt talat inte kan något om fotboll; i alla fall inte om man jämför med tränare och aktiva.

Men blotta tanken på att andra klubbar också kan ha varit här och fått tips om spelare som de kan tänkas vilja värva får mig att rysa. Det var ju inte min tanke. Man tror att man hjälper laget och så kanske man i själva verket bidrar till att laget försvagas på sikt. Förhoppningsvis har det inte gått till så. Ryktet om bra spelare sprider sig väl snabbt ändå. Men i alla fall. Jag vill inte ens riskera att bli en bricka i det spelet.

Jag anpassar mig till verkligheten
Jag är så pass mycket lagegoist att jag därför har bestämt mig för en förändring på bloggen inför nästa års seriespel. Först tänkte jag sluta helt med matchreferaten, men kom sedan fram till att det nog räcker med att jag blir mer försiktig med att lyfta fram enskilda spelare. Det är förstås tråkigt att inte kunna skriva öppet om spelare som har gjort extra bra ifrån sig. Men jag får anpassa mig till den krassa verkligheten. Om någon klubb vill värva en GIF-spelare så ska de i alla fall inte kunna säga att de fick första tipset på Mönsteråsbloggen.

Inte oväntat
I nuläget har jag hört om två spelare som verkar vara på väg att lämna och ytterligare en som har fått erbjudanden från flera klubbar. I just dessa tre fall så tror jag att de var relativt välkända oberoende av mina skriverier. Jag är inte det minsta förvånad att det är just dessa tre spelare som det just nu talas om.

Så här ser jag det
Min personliga åsikt är att det i GIF finns spelare som kan gå väldigt långt. Förr eller senare måste de förstås börja spela i högre divisioner. Så funkar det förstås. Det jag inte gillar är när ganska så mediokra byalag som tillfälligtvis spelar en eller två divisioner högre än Mönsterås (fast de egentligen är sämre) försöker värva GIF-spelare. Samtidigt förstår jag ju det meningslösa med att gå till superettan och nöta bänk. Men att använda fyran eller elitfyran som trappsteg uppåt tror jag inte på. Möjligen trean eller tvåan.

Inga kommentarer: