30 oktober 2009

Vilket kapital har du i Mönsterås? Del I

Klassbegreppet är för trubbigt
Kanske borde jag istället ha frågat om det finns klasskillnader i Mönsterås. Men då måste man först definiera vad man menar med klass och när man väl har gjort det så visar det sig att det blir ett väldigt trubbigt och menlöst analysredskap. Klass åsyftar enligt klassisk marxism inte hur mycket pengar du har eller din levnadsstandard, utan vilken ställning du har i det ekonomiska systemet, vilka antas leva under ungefär likvärdiga socioekonomiska förhållanden. Karl Marx delade in klasserna i de som äger produktionsmedel (borgarklassen, arbetsgivare, kapitalister) och de som inte äger dem (arbetare, arbetarklassen).

Pierre Bourdieus kapitalbegrepp
Nå, vi skall inte fördjupa oss i klassbegreppet. Det är trubbigt hur man än använder det. Betydligt intressantare är att utgå ifrån den franske sociologen Pierre Bourdieus kapitalbegrepp. Han använde sig av tre sorters kapital:

Socialt kapital – släktband, vänskapsförbindelser, kontakter, heder mm.

Ekonomiskt kapital – materiella tillgångar och kunskaper om ekonomins spelregler.

Kulturellt kapital – språkbruk och förhållandet till finkultur eller annan kultur med hög status i specifika grupper, erfarenheter, sätt att tänka, värderingar etc.

Den totala tillgången på olika sorters kapital avgör din position i samhället (det sociala rummet). Den som lyckas kombinera socialt, ekonomiskt och kulturellt kapital kan vi definiera som en elit eller överklass. Därunder finns en mängd kombinationer. Längst ner torde vi då hitta dem som saknar sociala kontakter, pengar och språk/kulturell status. Utifrån dessa parametrar kan man sedan analysera maktförhållandena och olika livsstilar på en ort.

Att fundera på
I nästa inlägg ska vi tillämpa Bourdieus kapitalparametrar på Mönsterås. Det här vara bara teorin. Fast den är ganska bra och är mer nyanserad än en renodlad klassanalys. Du som är intresserad kan ju fundera lite innan jag skriver nästa inlägg om detta. Du får gärna bidra med dina synpunkter. Vilket kapital är viktigast i Mönsterås och hur tar det sig uttryck?

4 kommentarer:

Bert sa...

Ranking av P B:s Kapitalbegrepp i Mönsterås.

1:a plats: Ekonomiskt kapital.
2:a " : Eko... " .
3:dje " : E... " .
4:de " : Socialt " .
5 - ? " : Ekonomiskt " .

Det kulturella kapitalet är det nog få som omfattas av här i Mönsterås. Ja, det finns förstås några få pers som är ena riktiga överdängare på fina ord som du Jonny och exv han den färgglade cyklisten "Trampan", han sysslar dessutom med abstrakt finkultur som få eller ingen här i Mönsterås begriper sig på.

Förresten hur ser din egna persons ranking ut bedömt av dig själv.

Själv står jag utanför rankinglistan då jag inte är anpassningsbar vare sig till den svenska eller den mönsteråsiska normen för vad som kan annses vara en samhällsmedborgare.

Jonny sa...

Jag skrev precis del 2 om detta. Det blev inte så intressant som jag trodde.

Jonny sa...

Bert: Helt utan kapital är du nog inte. Du har i dina inlägg skrivit om båt och golf. Både båten och golfen har ganska högt positivt symbolvärde. Båten som ekonomiskt kapital och golfen som både ekonomiskt, socialt och kulturellt. Dessutom har du skrivit att du gillar att prata med folk, vilket antyder en viss social begåvning. Alla dem du pratar med kan ju inte ogilla dig. Du ger också ett intryck av att vara välformulerad och beläst, låt vara med många obekväma åsikter. Men nog har du ett ansenligt kulturellt kapital.

Bert sa...

Ok, båten kanske är värd några hundra tusen sek, men det är ju inte särskillt mycket pengar att yvas över.
Men visst, det finns åtskilliga som mår illa över mitt båtägande som exv de personer jag tidigare golfade med. Efter enträget tjatande om att få se min båt så tog jag med dessa personer för en förevisning. Kommentarerna blev följande: "va, ska du ha en sådan här båt och så spela golf också" och "det här är ju ingen båt, det är ju ett skepp, det har du inte sagt något om".

Ja, avundssjukan var påtaglig och deras beteenden efter deras besök så anorlunda att jag efter en tid helt enkelt sa upp bekantskapelsen med dem.
Symbolvärdet av båten var högt för dessa personer vilket orsakade negativiteter i vårt umgänge på golfbanan. Så, materiella tillgångar är knappast att se som positivt kapital.

Golfspelandet betingar inte några stora summor, en årsavgift på någon av golfbanorna i Kalmar Län och Öland kostar inte mer än vad det kostar att under ett år hålla sig med en daglig tabloidtidning typ Expressen, Aftonbladet, ON eller Barren.

Symbolvärdet för båt och golf är väl inte särskillt högt då båtliv i Sverige är en folkrörelse och golfen är en folksport, alltså företeelser som är högst vanligt förekommande bland allmogen.

Jodå, jag samtalar gärna med folk men folk drar sig oftast undan pratandet när det kommer till politik eller andra mer värdeladdade ämnen varför man annses vara en otrevlig, bråkig - ja, helt enkelt en störig typ med obekväma åsikter vilket i SOSSELAND är oerhört anmärkningsvärt och negativt laddat.

Du är nog en av väldigt få som tilldelar mig något som helst kulturellt kapital. Som du själv vet, har erfarenheter av och har skrivit om så har jantelagen en djup förankring här i Mönsterås vilket kan vara en förklaring till varför mönsteråsaren är som han är.
Minns ett samtal med några värmlänningar i Vattenpalatsets bastu. De utförde reparbeten på Mönsterås Bruk och hade varit här några veckor och var konfunderade över mönsteråsbefolkningens ogina och besynnerliga beteende - den ene sa/frågade på ett ungefär: vad är det för fel på folket här i Mönsterås, det går ju inte att prata med dem och försöker man så drar de sig undan med en förnärmad min - vi har aldrig någonsin träffat på något liknande beteende vart vi än har varit.

Min förklaring blev att Mönsterås är en gudsförgäten avkrok, bortglömd bondhåla rikligt begåvat med av läkarvetenskapen beskrivna typiska symptom för människor boendes på sådana ställen - ja, jag behöver säkert inte gå in närmare på vad som åsyftas.