25 december 2009

Julafton


Dottern och tomten

Hedniskt och kristet
Julaftonen framskred på sedvanligt sätt med släktgemenskap, julemat och tomtebesök. Hedniskt så det förslår kan tyckas, men vi har varit noga med att berätta varför vi firar jul. Det finns dom som tycker det är hyckleri att kombinera hedniska och kristna inslag vid jul. Men det har man alltid gjort här uppe i Norden. När Sverige kristnades försvann inte tron på hedniska väsen såsom exempelvis gårdstomten, näcken, jättar och diverse skogsväsen, men de fick sin plats i ett nytt existentiellt sammanhang. Det riktigt sorgliga är när tomten omvandlas från gårdstomte till köpmannadräng på 1900-talet. Men men…jag kränger gladeligen på mig tomtedräkten för att göra dottern glad. Man kan inte vara för ideologisk för då blir man elak och ogin.

Tomten blev elitgymnast
Nu höll det emellertid på att sluta illa för tomten i år. När jag bytte om i garaget så skulle jag slänga upp skon på ett sommardäck för att justera foten. Nu ville det sig dock inte bättre än att skons ögla för skosnöret råkade fastna i garagets hönsnätsvägg. Så där stod jag och hoppade på ett ben med det andra en meter upp i luften, likt en elitgymnast. Till slut lyckades jag slita bort foten från skon och kunde därefter lirka bort skon från nätet.

När allt var över framåt aftonen kändes det osedvanligt skönt att få pusta ut med lite julmumma och ljus Paradischoklad.

Lugn juldag
Juldagen är alltid lugn. Vi tar väl en promenad framåt dan, eller en biltur om regnet fortsätter. Jag tänkte också försöka se reprisen av Jul i folkton 14.15 på SvT2 där några av mina absoluta genrefavoriter medverkar och så Tomten - en vintersaga 16.30 på SvT2.








Farmor och farfar.






Sotis förvandlas till en alien.


Sotis vid sin nya lekstrumpa.


En del av julematen.

Inga kommentarer: