28 december 2009

Lycklig vinnare av Mönsteråstavla



Blev häromdagen lycklig vinnare av denna tavla med Mönsteråsmotiv. Konstnär är Hugo Lundgren. Tavlan är målad 1962 och sägs visa Storgatans norra del 1862 med Modéerska handelsgården i mitten.

Jag har jämfört tavlans hus med en karta från 1860-talet och allt verkar stämma. Gavelhuset till höger gjorde mig konfunderad eftersom jag inte sett det på fotografier från sekelskiftet. Men enligt kartan fanns det ett gavelhus där på 1860-talet.

Jag vet inte vad Lundgren har utgått ifrån, men det mesta stämmer väl överrens med fotografier från 1890-talet, även i detaljer som luckan och småfönstrena på det Modeerska huset.

3 kommentarer:

Peppe sa...

Tavlan är mycket vacker.
Grattis

Jonny sa...

Tack Peppe! Jag vann den för drygt 300 kr. Ganska billigt om man är intresserad av Mönsterås historia.

Lönnboms lilla röra sa...

Det finns ett original som är tecknat eller möjligen ett väldigt tidigt foto från 1860-talet. Har för mig att jag har sett det på hembygdsgården för länge sedan. Min gamle vän Hugo (vi satt i styrelsen för Stranda Hembygdsförening samtidigt) har i princip bara renritat detta väldigt sköra original från tiden, så det är inte så konstigt att det är tämligen ackurat. Mycket trevligt att just du tog hem det!

Ingemar Lönnbom, Karlskrona.