19 februari 2010
Briggen Maria av Mönsterås
Det var inte lätt att hitta några bilder på briggen Maria. Jag letade igenom Stranda Hembygdsförenings arkiv och hittade bara ett foto av en tavla och ett gammalt foto där hon påstås ligga i hamn i England utan segel (se nedan).
Fartyg i kommunlogotypen
Ingen har väl kunnat undgå att det i Mönsterås kommunlogotype sedan 1998 återfinns ett fartyg. Men vad heter det och finns det en historia bakom?
Briggen Maria
Jo då, fartyget som avbildas är en brigg som en gång gick under namnet Maria. Briggen är förvisso väldigt vacker, men man kan ändå undra varför man valde just Maria som inte ens var byggd i Mönsterås och som endast hade Mönsterås som hemmahamn i 10 år. Någon påpekade att kommunen kanske hade anställt en konsult som helt enkelt valde ett skepp som såg bra ut. Hur som helst var Maria ett mycket välkänt skepp i vår bygd.
Från Hudiksvall
Maria byggdes i Hudiksvall 1851 av skeppsbyggmästare Mattias Ruth. De första 25 åren gick hon under namnet Fama, efter ryktets bevingade gudinna. Under dessa år var Hudiksvall hennes hemmahamn.
I dansk ägo
1876 kom hon i dansk ägo och fick då namnet Maria. Under några år kom hon nu att segla på Amerika och Västindien.
Oskarshamn
1890 såldes hon till skeppsredaren Carl Johan Löfgren i Oskarshamn. Den första tiden där fördes Maria av kapten E Rudebeck och därefter av kapten O W Grönberg. En period var J P Hägg från Mönsterås styrman. 1896 hade L P Sjöstrand blivit kapten på fartyget.
Till Mönsterås
1898 var det dags för Maria att komma till Mönsterås. Hon köptes då av ett rederi med Carl-Nilsson-Brandt i Forsa och Ernst Johansson på Östra Kråkerum som huvudredare. Kapten vid denna tid var CAW Engqvist.
I mars 1902 övergick Maria till ett annat Mönsteråsrederi som bland andra bestod av landstingsman S P Nilsson, fabrikör August Andersson, bagare August Thegerström, handlanden Frans Carlsson och kapten Johan A Åström. Kapten Åström blev nu befälhavare på Maria och Frans Carlsson huvudredare. Frans var medlem i Mönsterås Missionsförsamling och briggen kom därför att gå under namnet ”Missionshuset”. Hon kallades även ”Åströms Maria”. Styrman var vid denna tid Johan A Örling från Mönsterås.
Dramatik i storm
Briggen Maria började nu bli gammal och läckte ganska mycket på nordsjöresorna. Vid en kuling höll hon en gång på att driva emot den svenska västkusten, men klarade sig med viss nöd. Maria var även med i den svåra stormen i oktober 1905 då barkskeppet Trio av Mönsterås förliste. Maria var på väg till England och hamnade mitt i den fruktansvärda stormen varvid hon drev allt längre norrut utmed den norska kusten. Hon drabbades av ständiga överspolningar så att exempelvis spisen i kabyssen slogs sönder med påföljd att man inte kunde värma mat på flera dagar. När stormen la sig befann dom sig ända uppe vid Trondheim. Hemma i Mönsterås florerade ryktet att Maria gått under med man och allt. Men med tiden kom de till England och kunde ta kontakt med hemmahamnen.
Kolpråm
1908 såldes Maria till Helsingör där hon blev degraderad till kolpråm.
Kapten Åström
Den legendariske Kapten Åström fortsatte sitt sjömansliv både som styrman och kapten på olika fartyg innan han på äldre dar drog sig tillbaka som virkeshandlare i Mönsterås. Han avled 1936 68 år gammal.
Litteratur:
En artikel som finns i Stranda Hembygdsförenings arkiv. Tyvärr framgår det inte vem som var artikelförfattare eller var artikeln har varit publicerad.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar