20 februari 2010

Inför premiären i division 5 nordöstra - Besa FF

Först ut är Besa FF
Idag är det 56 dagar kvar till Mönsterås GIFs seriepremiär i division fem nordöstra. Jag har kartlagt lagen och först ut i min presentation är Besa FF från Oskarshamn, närmare bestämt Kristineberg om jag har uppfattat rätt.

Ganska ny förening
Besa är en relativt ny förening som grundades 2003. 2004 gick man in i seriespelet och 2008 lyckades man vinna division sex för att förra säsongen spela i division fem där man tog en mittenplacering.

Turbulenta veckor
De senaste veckorna har varit minst sagt turbulenta för Besa och man anar en tydlig spricka mellan den nya styrelsen och spelarna. Enligt uppgifter på Besas hemsida så har styrelsen så sent som i februari gjort sig av med tränaren Pierre Tornedal. Och även om Pierre skriver att han och styrelsen skiljs åt som vänner, så förefaller detta ha skett utan att styrelsen pratat med spelarna. Ny tränare blir Shemsi Ajeti.

Nyckelspelare lämnar
En konsekvens av styrelsens agerande är att Mr Besa själv, Nehat Jashari, lämnar Besa och går till seriekonkurrenten Långemåla IF. Detta är förstås ett mycket stort avbräck för Besa.

Det har också ryktats att Besa skulle hoppa av division fem spel, men det lär visst inte ligga någon sanning bakom detta rykte.

Spelarförluster och nyförvärv
Förutom backen Nehat Jashari så förlorar Besa Fredrik Harai som går till Kalmar AIK.
Nyförvärv: Alen Merdanovic (back från OUBK), Jorge Torres (målvakt från Björnhult?), Yaya Humia (back från Björnhult), Samer Fares (yttermittfältare från Björnhult).

Hinner man skapa harmoni?
Turbulens av det här slaget bara ett par månader innan säsongen drar igång är förstås inte bra. Frågan är om man hinner skapa en bra harmonisk anda i föreningen under denna tid. Förlusten av Nehat Jashari är förstås en mardröm, samtidigt som en ny tränare skall hinna lära känna och få ordning på laget. Om det då samtidigt pyr ett missnöje med den nya styrelsen så lär det inte gå över så snabbt. Å andra sidan är min erfarenhet att heta känslor också kan lägga sig snabbt om det sköts på rätt sätt.

Siktar på topp 3
Enligt Alen så siktar man på topp 3. Men detta sa han innan de senaste händelserna. Jag trodde nog att Besa skulle kunna placera sig på övre halvan om man fick bygga sitt lag i lugn och ro. Men nu tror jag man får det svårt. Mitt tips: undre halvan.

Plus till Besa som svarade på mitt mejl och som alltid är öppna utan hemligheter på sin hemsida.

Spelar på: Kristineäng

Inga kommentarer: