17 april 2010

BOIF fick hjälp av Oden – jag fick pinka bakom boden (nu uppdaterad i slutet)


Oskar försöker fånga bollen i ett anfall. Trots att GIF tog över matchen i andra halvlek, så blev det förlust mot BOIF med 1-2.

Ett sämre lag besegrade ett bättre
Ursäkta den låga kalkonrubriken, men det är väl så det blir när man just har sett ett sämre lag besegra ett bättre. Taktik, tur och tvåmeterskillar kan ibland räcka. Och så lite hjälp från Oden.

Ni Mönsteråsare får det inte lätt här uppe i skogen
”Ni Mönsteråsare får det inte lätt här uppe i skogen”, sa den gamle vindbitne mannen från Odensvi, där dagens match mellan BOIF (Blackstad/Odensvi) och GIF utspelade sig. Han hade sett ett antal matcher i sina dar och han visste vad han talade om. Det var en vacker väg upp till Tjust där man en gång dyrkade Asagudarna.

Oden inkarnerad i domaren
I matchens början såg det ut som om Oden hade inkarnerats i domaren. De första 15-20 minutrarna tror jag inte GIF fick ett enda domslut med sig. Jag säger inte mer om domarinsatsen. Det jämnade ut sig något i andra halvlek.

En blek första halvlek
Första halvlek blev en riktigt blek historia. GIF fick ingen ordning alls på passningsspelet och verkade nervösa. Ändå hade man nog 70% av spelet. Det säger en del om BOIF. GIF kom trots allt till några avslut, men bollen ville inte in. Just när GIF hade en hyfsad period så stack BOIF upp, kom loss på GIFs högerkant och sköt bollen resolut i mål. Helt ologiskt. Kanske ska man inte släppa en kille på det sättet, men om en missar i markeringen så ska ju nästa kompensera. Det ska ju inte behöva bli mål vid varje miss.

Efter detta kom GIFs spel helt av sig och BOIF fick ytterligare några chanser innan halvleken var slut.

En taktisk förlust
Första halvlek var en av de sämsta halvlekar jag har sett. Det kan kanske delvis förklaras av premiärnerver, men framför allt var det, som jag ser det, en taktiskt förlust. Jag saknade Ako väldigt mycket i GIF. Men om han nu inte kunde spela så förstår jag ändå inte varför man inte spelade med Meriwan Waissi som ytter från början? I en premiärmatch skulle jag ha satsat på rutin.

Bakom boden och i en mörk källarhåla
I pausen var jag i behov av en toalett. Jag frågade en farbror som svarade: ”Jo, det finns kanske en där uppe där spelarna just gick in, men det är nog inte upplåst”. Nähä, borde det inte vara det när det är publik på plats. Jag fick ställa mig bakom en bod. När sedan min dotter blev nödig, så fungerade inte boden lika bra. Så när spelarna hade gått ut för andra halvlek smet vi ner i spelarkorridoren, djupt nere i en mörk källare. Där hittade vi snart en toalett. Nä, Odenskans var något av det uslaste jag har besökt, även om människorna var trevliga och korven var god. Toaletter verkar man dock inte behöva där uppe i urskogen.

GIF kom in som ett helt nytt lag
I andra halvlek kom GIF ut som ett helt nytt lag. Full fart framåt i ett högt tempo. En offensiv uppställning där Martin Lindqvist flyttade in till forward tillsammans med Wesslund, samtidigt som Meriwan och Skaret spelade offensiva yttermittfältare, gjorde att GIF kom fram och runt på ett annat sätt. Lindqvist kom mycket mer till sin rätt och hade många farligheter. GIF tog nu helt över matchen, även om BOIF stack upp i en och annan farlig kontring.

Kvittering och spel för vinst när olyckan sker
I 70:e minuten kom så kvitteringsmålet. Det var Martin Lindqvist som efter fint spel gjorde målet. GIF fortsatte sedan att trycka på och med lite mer flyt kunde det ha blivit både ett och två mål till. Istället sticker BOIF upp och får till en hörna. Hörnan leder till en tilltrasslad situation där en BOIF-spelare lyckas peta in bollen. 2-1 till BOIF och rullgardin ner.

Sårbara i eget straffområde
Så vad ska man säga. Ett sämre lag vann. Inga syndabockar. Hade GIF börjat med spelarna på samma positioner som de hade i andra, tror jag det hade blivit vinst med 4-2 eller något liknande. Förutom taktikfloppen i första halvlek så kunde man se hur sårbara GIF är i eget straffområde. Varje inlägg och varje hörna är livsfarliga. Och det beror inte på att GIF har dåliga backar. De är mycket duktiga. Extra kul att se att den unge Manfred Löfström klarade sig så fint. Men när motståndarna skickar fram spelare som är två meter långa, BOIF hade ett par sådana, så hjälper det inte att vara skicklig med boll och kämpa väl. Inte ens med studsmatta kommer man lika högt som tvåmetersmännen.

Positivt är i alla fall spelet i andra halvlek. Tränaren vågade stuva om lite vilket gav ett helt annat spel. Det får man ta med sig till nästa match. Livet går vidare. Snart kommer segrarna.

Allt går fel
I övrigt verkar första omgången gå tvärtemot vad jag har tippat. I alla fall delvis. Rödsle vann med 5-1 mot Överum. Jag skulle möjligen ha tippat tvärtom. Fågelfors slog Hjorted/Totebo med 3-0. Det var kanske inte så överraskande, men jag har ju skrivit om Hjorted/Totebos nya skyttekung. Långemåla vann mot Besa med 2-1 borta. Det var kanske förväntat, men jag trodde Långemåla skulle vinna med fler mål.


Vägen var vacker upp till Odensvi. Det här var långt ifrån den vackraste vyn, men det blev här jag råkade ta ett kort i hast.


Så här såg Odenskans ut.


Här hoppar en GIF-spelare högst i ett anfall.


Odenskans från andra hållet.


Uppdatering 18/4
Noterar att GIFs tränare i ett matchreferat anser att GIF spelade bra första 30 minutrarna av matchen och att GIF inte hade några premiärnerver. Noterar också att BOIF på sin hemsida anser att BOIF tog över matchen i andra halvlek efter att GIF kvitterat. Nog är det intressant när tre personer ser tre helt olika matcher på samma idrottsplats vid samma tidpunkt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig, att tränaren borde startat med Meriwan Waissi från start! han kom in och gjorde en bra match med mycket fina inläggningar!

Jonny sa...

Tack för kommentar! Ja, den unge grabben som startade gjorde inte bort sig alls, men just i en preimiär skulle jag personligen ha börjat med rutin och låtit den yngre komma in senare i matchen när den förhoppningsvis är avgjord. Men men, vi får se vilken startelva det kan bli på lördag. Alla var visst inte tillgängliga i premiären.