11 juni 2010

13-3 till GIF i klara målchanser - 0-0 i matchen (Nu uppdaterad)


En Tunaveteran mitt i ibland GIFs ungdomar. Kvällens bilder blev uslare än vanligt eftersom det var så mörkt. Fler bilder från området finns efter referatet.

Jubel efter mållös match
IK Tuna Södra-publiken jublade och applåderade när domaren signalerade att den mållösa matchen var slut. Aldrig tidigare har jag varit med om att en hemmapublik är euforisk för 0-0. Men jag kan förstå dem. IK Tuna Södra krigade i 90 minuter.

Slarvig första halvlek
Första halvleken började med slarvigt spel från båda lagen. Men efter några minuter fick Tuna ett visst övertag, samtidigt som GIF verkade frustrerade då man inte fick igång sitt snabba vägvinnande spel. Tuna verkade fysiskt starkare och vann viktiga bollar på den tunga hala planen som måste ha passat Tuna som hand i handske. GIFs försvar redde dock ut allt utan några större problem. Den sista kvarten spelade GIF upp sig och anfallsspelet visade viss kreativitet. Som helhet en mycket slarvig första halvlek där Tuna var lite bättre första delen och GIF andra delen.

Anfallsvåg efter anfallsvåg
I andra halvlek så tog GIF över matchen och kom i anfallsvåg efter anfallsvåg. Tuna backade hem och bildade gång på gång en sk köttmur, något som jag faktiskt inte har sett tidigare i år. Tuna stack ibland upp i kontringar som vid ett par tillfällen blev riktigt farliga. Men det var GIF som dominerade. Chanserna avlöste varandra och jag räknade till bortåt 13 farligheter varav några frilägen. Men oturen eller vad det nu är fortsätter grina GIF i ansiktet.

IK Tuna presterade max utifrån sina förutsättningar
Tuna gjorde bra ifrån sig utifrån sina förutsättningar - en mycket bra målvakt, en fysiskt jobbig backlinje som ibland fick hjälp av de andra och bildade köttmur, samt några kontringar när chanser gavs. Och så kämpa. Jag klandrar dem inte, även om det inte är så himla kul att se.

GIF försökte rulla boll
GIF slarvade en del, men försökte i alla fall rulla boll. GIFs första halvlek var inte bra, men i andra försökte man verkligen spela fotboll. Till bäste spelare i GIF utsågs Ako Eliassi, och det kan jag väl instämma i. Han och Ardi fungerar bra ihop som mittbackar. Dock förstår jag inte varför man satte tekniske Idris på topp och hypersnabbe Skaret som högerytter. Tvärtom tror jag hade gett betydligt mer. Som jag ser det ska Idris komma med teknik och fart lite längre ner i banan, inte behöva stå och vänta på bollar på topp. Med den lösningen hade Skaret kunnat oroa på topp. Men det är ju lätt för mig att säga.

Jag har sett värre råskinn
Tuna spelade som sagt fysiskt, men brutala skulle kan jag inte påstå att de var. Jag har sett betydligt värre råskinn, även om de aldrig lär vinna något fairplay-pris. Brenander taggar ju upp sig själv inför varje match. Men det visade sig vara mest skrävel. Han visade sig vara en av de justaste spelarna i Tuna. En gång klappade han till och med en GIF-spelare på axeln i en vänlig gest efter en närkamp. Riktigt sött. Det var bara på slutet det blev lite knuff mellan Brenander och Martin Johansson. Där drog han på sig ett onödigt gult kort. Annars hade varit nära till hans att dela ut ett fairplay-kort till Brenander. Men då hade han väl krackelerat.

Skönt med uppehåll
Ineffektivitet i kombination med otur fortsätter att vara GIFs melodi i år. Därför kan det vara skönt att få slippa match ett par veckor innan serien vänder. Rent psykologiskt kan det vara bra att tänka att nu börjar serien om. En ny svit kan påbörjas. Det finns förstås ingen anledning för GIF att deppa ihop. Potentialen finns i laget. Frågan är bara hur man ska få ut den. Man får väl ta sig ett snack i positiv anda.

Domaren ok
Domaren var ok och stod emot hemmapublikens skrän bra.

Ljungvallen
Ljungvallen var ett riktigt myggträsk, men i övrigt en trevlig plats. Fotbollsplanen ligger nere i en gryta med skog runtomkring. Men var inte fotbollsplanen lite kort? Ett fint klubbhus hade man inkluderandes en toalett för publiken. Dessutom fanns en lekstation för barnen, något som alla föreningar borde tänka på. Publiken var liten men högljudd (skränig) och engagerad. Kaffet smakade ok, men kunde kanske ha varit något starkare. Å andra sidan ska kaffe inte vara för starkt på kvällen. Korven var utsökt.


Ljungvallen låg vackert med skog runtomkring.


För barnen fanns en lekstation.


Klubbhuset höll bra standard.


Jordbruksredskap låg runt omkring planen.


Charmigt.
























Här betalade man.

För tipsredovisning hänvisar jag till Professorns blogg, där det brukar bli redovisning inom några dagar.

Inga kommentarer: