19 juli 2010

Ljungnäs Center


Trots att det är några år sedan butiken stängde så sitter skylten kvar.

När Mönsterås Bostäder byggde sina hyreshuskvarter på 1950- och 1960-talen så fick i princip varje område sin lilla kvartersbutik. Så även Ljungnäs där hyreshusen byggdes på 1960-talet. Jag tror att Ljungnäs Center har funnits från början där ute. Den definitiva dödsstöten kom när Netto öppnade sin butik några hundra meter bort för några år sedan.

Jag bodde i grannhuset 2000-2003 och då hade affären i alla fall öppet. Det var väldigt smidigt att springa ner och hämta lite mjölk och en limpa bröd. Nå, hoppas skylten får sitta kvar som ett minnesmärke. Idén med kvartersbutiker borde egentligen vara aktuell igen om man vill leva miljövänligt. Men jag förmodar att det är omöjligt för en liten butik att konkurrera med priserna.

7 kommentarer:

Sofie sa...

Jag är uppvuxen i en villa på Ljungnäs och när jag var liten sa vi alltid "Gustafssons" om den affären. Jag brukade få cykla dit själv och det var roligt. Sedan köpte man alltid godis där när man gick på Ljungnässkolan, fast man inte fick.

/Sofie

Jonny sa...

Tack för rolig kommentar! Innehavaren av affären hette under många år Nils Eric Gustavsson, vilket kan förklara benämningen. Han hade också Torghallen fram till 1983.

Anonym sa...

Jag har en svagt minne av att det även fanns någon slags kiosk på gaveln, när jag var barn, där jag brukade köpa glass och godis. Jag tror att den var kopplad till butiken.

/Marcustisk

Anonym sa...

Ljungnäs Center har man fina minnen från. Det var ju där man snattade för första gången, pantade burkar och köpte en jävla massa Jenka =)

Andreas sa...

Jag är också uppvuxen med Ljungnäs center, fast när jag var liten var det Wretling som hade den. Starkaste minnet är när man kom för att panta burkar (ofta en svart sopsäck), varpå W brukade "väga" den med två kvicka lyft och så fick man 100 spänn!
Tack för en bra blogg!

Jonny sa...

Tack för alla kommentarer! Mycket intressant och rolig läsning.

Basse sa...

Jo det fanns en kiosk på gaveln och även en telefonkiosk i hörnan bakom där man alltid kollade om det låg pengar under golvet :-) Jag minns med vilken service han hade Gustavsson.Morsan brukade lämna in sina knivar varje år så slipade han dom gratis.