21 augusti 2010

Hotell Sibe på Sjögatan

I min serie om hotell och pensionat i Mönsterås har turen kommit till hotell Sibe som bör ha legat i huset mitt emot järnvägsstationen på Sjögatan. Så mycket mer information har jag egentligen inte. Jag har ett svagt minne av hotellet från min barndom (1970-talet), men vet egentligen inte när verksamheten startade eller slutade; inte heller vem eller vilka som drev hotellet. Hotellet finns inte med på några av de vykort jag har, vilket jag tycker är lite underligt. Järnvägshotell brukade alltid hamna på vykort.


Här vill jag minnas att hotell Sibe låg en gång i tiden.


Huset från baksidan där också ingången låg. Innan man drog Repslagaregatan, brukade folk gena den här vägen mellan Storgatan och Sjögatan.


Ingången.

























I närheten av det gamla hotellet ligger den här vildträdgården. En av de sista i tätorten.

Första delen handlade om Hvita Hästen och Gästgiveriet på Storgatan.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag vet vilka som ägde hotellet. Det var Siw och Bertil Magnusson. Det är min moster. Hon bor kvar i Mönsterås.

Jonny sa...

Tack för informationen!