1 november 2010

Statistik för Mönsteråsbloggen - oktober

Besökare



Mönsteråsbloggen hade i oktober 5717 besökare, vilket kan jämföras med 5960 i september och 5365 i augusti. Oktober lyckades inte riktigt nå upp till septembers besöksrekord, men blev ändå den näst bästa månaden någonsin. Jag hade lite färre inlägg i oktober och har gått lite på sparlåga då mycket annat har tagit min tid.

Unika besökare per dag i genomsnitt enligt Susnet: 188 (september 200, augusti 174)

Mönsteråsbloggen är just nu den nionde mest besökta bloggen av 571 registrerade bloggar i Kalmar län, enligt Bloggportalen, vilket innebär två placeringar upp jämfört med september.

Ämnesfördelning


Så här fördelade sig inläggen i oktober (septembers siffror inom parentes):

Mönsterås dagsaktuellt – 24,4 % (55,7)
Lokalhistoria (Mönsteråsbygden) – 42,2 % (11,5)
Lokalfotboll – 15,6 % (18,0)
Övrigt – 17,8% (14,8)

Efter valmånaden september med många samhällsaktuella inlägg, är det nu lokalhistoria som dominerar igen. Den tyngsta artikeln var väl den där jag försökte föra i bevis att Roland Åkesson inte alls var okänd när han kom till makten 1985. Jag har också påbörjat en ny serie om Mönsterås i konsten. I övrigt har fotbollen minskat något nu när spelsäsongen är över. Å andra sidan har inläggen varit ganska ”tunga” med information om ny tränare och en del annat viktigt.

Besökarnas operativsystem enligt Susnet (septembers inom parentes)
Windows XP - 46% (47)
Windows Vista - 23% (23)
Windows 7 - 20% (20)
Windows NT - 1% (1)
Windows 98 - 0% (1)
Macintosh - 6% (6)
Linux - 1% (1)
iPhone - 2% (2)

Noterar att Windows 7:s anstormning har kommit av sig. Jag är lite förvånad att så många håller sig kvar vid XP. XP är ju bra, men personligen tycker jag Windows 7 är flera snäpp bättre.

Besökarnas webbläsare enligt Susnet (september inom parentes)
Internet Explorer - 59% (60)
Mozilla Firefox - 28% (27)
Safari - 12% (12)
Opera – 1% (1)

Här sker inga snabba förändringar, men Internet Explorer fortsätter förlora gentemot särskilt Mozilla Firefox. IE hade i våras över 80%, men är nu under 60%. För egen del använder jag både Firefox och Internet Explorer. Jag föredrar Firefox, men är ju mest van vid IE. Jag är lite förvånad att Google Chrome inte får en enda procent i statistiken, då jag vet att i alla fall ett par besökare har Chrome.

Enligt Bloggers statistik så har Chrome 5% och Safari bara 5%. Jag skulle tro att det ligger närmare verkligheten.

Från och med nästa månadsskifte kommer jag att redovisa än mer statistik. Mönsteråsbloggen har exempelvis inte bara svenska besökare, utan varje månad flera hundra gäster från USA, Tyskland, Danmark, Norge, Finland, Storbritannien, Frankrike, Ryssland och Indien.

Inga kommentarer: