22 december 2010

Handla i Mönsterås...

Kommunen och Kapitalet...
Mönsterås kommuns handelsmän har nu fått sin nätportal – Handla i Mönsterås. Den är, om jag har förstått rätt, en del av projektet ”Handelsutveckling i Mönsterås”. Jag har redan tidigare framfört min kritik mot att kommunen är med och finansierar projektet. Så länge vi lever i en marknadsekonomi kan det inte vara kommunens uppgift att stödja en viss kategori av företag, även om projektet i sig är lovvärt. Man kan i och för sig tänka sig ett samhälle där stat och kommun tar ett ökat ansvar för att rädda företag i kris för att därigenom ta det sociala ansvar som vinstmaximerade företagare sällan tar. Det kanske rent av är nödvändigt i en krass värld där allt fler, även lönsamma företag, förlägger produktionen utanför Sverige. Men man får bestämma sig och vara konsekvent. Antingen har vi marknadsekonomi där man faktiskt riskerar att konkurreras ut, eller så accepterar vi att skattemedel går till att rädda företag i kris, och då givetvis inte bara affärer.

Tidigare förändringar
Ser man det från ett historiskt perspektiv så har det redan skett förändringar i handeln som bottnar i konkurrens. När hyreshuskvarteren byggdes på 1950- pch 1960-talen fick i princip varje område sin egen affär. När så Torghallen och Stordomus kom så försvann den ena butiken efter den andra. Netto blev sedan den definitiva dödsstöten för Älgerums- och Ljungnäsaffärerna.

Ändra layouten
Handelsportalen är relativt nystartad, så jag tycker det är för tidigt att ha några kategoriska åsikter. Noterar dock att Fliseryd får minst utrymme av kommunens orter, vilket förhoppningsvis ändras. Man får också hoppas att paketlayouten tas bort så snart julen är över. Blå iskalla paket går inte ihop med kommunens mysiga handelscentra. Lägg istället ut bilder på Storgatan, Fliseryds centrum och annat av samma slag.

Utveckla Internettjänsterna
Men idén att visa sig på Internet är förstås bra. Det är framtidens väg. Kanske är det där man också borde utveckla sin service, med möjligheter att titta på utbudet och köpa hemifrån och varför inte beställa hemkörning av varor. Bara tanken på att kunna köpa en bok från bokhandeln eller en extern hårddisk från Elcenter, utan att behöva gå in och paniksvettas i affärerna ifråga gör mig nästan hög.

De flesta väljer affär efter plånbok
Idag försöker man konkurrera med mysighet och personlig service. Vissa kanske gillar det, men personligen vill jag inte bli ”överfallen” av en expedit så fort jag kommer innanför dörren, utan föredrar att sköta mig själv och fråga vid behov. Nej, de flesta måste förstås välja affär efter plånbok och lyckas man inte anpassa sig där blir det svårt i framtiden vad man än hittar på. Så länge både böcker, kläder och elektronik är åtskilliga tior och ibland hundralappar billigare på Nätet och på stormarknader, så är det inte så många som orkar stödköpa. Där har vi problemets kärna. Om denna tiger handelsportalen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Designen på den hemsidan behöver verkligen ändras, bedrövligt trista o kalla färger etc. Hoppas de tar sig en tankeställare och gör ngt åt det

Max Torstensson sa...

mycket intressant skrivit.
kan gärna läsa vad jag skrivit om sidan på min blogg

Jonny sa...

Tack för kommentarer!
Max: Även du verkar något skeptisk till designen. Länkar nu till din blogg i högerspalten, om det är ok.

Max Torstensson sa...

sent svar: Men att lägga upp reklam direkt på startsidan är nog ingen bra ide. bättre köra fint bildspel över vår fina köping exempelvis.
Det går väldigt bra, jag har med din på min så.