10 januari 2011

Försäkringskassan gillar Mönsteråsbloggen II

Jag har ett litet spionprogram som visar när myndigheter besöker bloggen. Idag fick jag besök av Försäkringskassan. Och även om man vet att man har skött allt rätt, så blir man ju lite olustig. Jag har, till skillnad från Försäkringskassan, alltid skött allt minutiöst noga, så särskilt orolig hann jag inte bli. Men myndigheter har numera näsorna där de inte hör hemma.

Nå, nu visade min spårning att de hade kommit hit genom att söka ett efternamn på Google. Sedan läste de en artikel och försvann.

Jag har dock viss vana av krånglande myndigheter. CSN försökte en gång bötfälla mig med 500 kr då de påstod att jag inte rapporterat ändrad inkomst. Men jag hade sparat mejlet som jag hade skickat till CSN om ändrad inkomst. Enligt CSN räckte det dock inte med att mejla. Jag svarade att de har informationsskyldighet. De skulle då ha infomerat mig direkt att ett mejl inte räckte. Jag överklagade straffavgiften och vann i två instanser.

2 kommentarer:

D.S Ernst. sa...

Ja, detta blir väl inte direkt någon kommentar till "Försäkringskassans" besök ; däremot blir det några frågor. Hur vet man att just nämnda institution besökt Din skapelse? Övriga privata inläggare ; på vilket sätt avslöjas vi? Ja, egentligen har jag väl inget emot att bli avslöjad om jag attackerat någon med invektiv och okvädinsord, men sådant ägnar jag mig givetvis icke åt!
Roligt skulle det vara att veta hur det förhåller sig med detta!
Det händer emellanåt att jag "lånar ut" min elektroniska adress för inlägg, vilkey betyder att vederbörande får skriva hos mig. Löfte har förstås givits mig att jag får korrekturläsa det hela, men jag ser då till att andemeningen i inlägget/inläggen inte skadas.
D.S Ernst.

Jonny sa...

Jag använder statistik från Susnet och Google Analytic. Den är allmänt hållen och ger inga möjligheter att spåra privatpersoner. Jag har inte en aning om vilka privatpersoner som besöker bloggen och har ingen möjlighet att spåra heller. Susnet redovisar visserligen besökarnas IP-nummer, men de går bara att spåra till rätt ort, inte person. Men jag kollar aldrig ip-nummer. Har flera hundra besökare per dag. Däremot har jag ett litet program som visar besök från myndigheter. Inte heller där kan jag se vem som besökt sidan, utan bara vilken myndighet.