2 januari 2011

Nybro Open väntar för GIF

Nybro Open
Den 8 januari stundar Nybro Open för Mönsterås GIF. Förra året lyckades GIF gå till kvartsfinal där det tog stopp mot Gullabo/Gullaboås (div 4).

I år blir det betydligt tuffare. GIF hamnade i samma grupp som Hossmo (div 4), Bergkvara (elitfyran) och Ängö (div 5, av mig tippat topplag). En neutral betraktare skulle nog betrakta allt annat än en sistaplats som en framgång. Men jag tycker man skall spänna bågen och sikta på en topplacering. Det gäller att höja sig över den torra realismen. Inomhusfotboll skiljer sig ju ganska mycket från utomhusfotboll och divisionerna behöver inte betyda så mycket. Jag vågar påstå att de här inomhuscuperna inte säger någonting om hur det sedan går i det riktiga seriespelet. Men det är alltid bra att få känna på lite motstånd. Ängö står väl för det mest intressanta motståndet då de blir GIFs motståndare även i seriespelet.

Någon undrade varför jag bara nämnde GIFs senaste nyförvärv med initialerna, och inte skrev ut hans namn. Förklaringen är enkel. Spelaren har för något år sedan deklarerat att han inte vill bli omskriven på bloggen. Rent juridiskt finns det inga hinder för att skriva ut namn, så länge ingen smädas. Det går under yttrandefriheten, och den gäller även för privata bloggar. Men eftersom jag inte vill jäklas i onödan, valde jag att respektera önskan. Spelaren och jag har inget otalt med varandra. Den dag som spelaren blir uttagen i startelvan gör jag sannolikt en annan bedömning. Det blir alldeles för torftigt att skriva: ”XX gjorde ännu en gång mål för GIF” eller ”GIFs nya stjärnskott XX gjorde idag sin bästa match i GIF-tröjan och var bäst på plan”. Den som blir uttagen i representationslaget kommer också att namnges. Det tycker jag är en rimlig kompromiss.

**Tyvärr har kommentarerna krånglat lite sista tiden, varför jag först idag kunde publicera några kommentarer som skrev den 30/12.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du nämde inte damerna dom spelar cupen på fredag & har även en cup den 15/1 mot Rödsle !

Jonny sa...

Tack för informationen. Hittade inget på GIFs hemsida om det. Damerna får ett get inlägg senare i veckan.