24 januari 2011

Nytt om Mönsteråsboken II

Har idag fått besked från förlaget. De föreslår formatet 170 x 240 mm (vilket ligger nära mitt favoritformat), vilket skulle innebära att boken blir på 190 sidor. Med färgtryck i inlagan, vilket de flesta i omröstningen vill ha, så blir mitt inköpspris 285 kr styck, vilket också blir mitt försäljningspris. Jag hade hoppats få det för högst 250 kr, men det är i alla fall under 300 kr. Å andra sidan motsvarar det bara tre biobesök och det är ju inte varje år det kommer ut en ny bok om Mönsterås. Till dem som förhandsbeställde angav jag att boken troligtvis skulle kosta mellan 150 och 250 kr beroende på grå- eller färgskala. Det står var och en fritt att avbeställa om någon tycker att 285 kr blir för mycket. Av de 100 ex som boken kommer att tryckas i är redan 83 förhandsbeställda (7 pliktex medräknade), men det finns alltså ännu chans att förbeställa den. Om första utgåvan blir slutsåld, vilket mycket tyder på, lär jag trycka upp 100 ex till. Hur eller hur kan man väl säga att den som köper boken får en bok som kommer att betraktas som relativt sällsynt, även om jag tror att den kommer att få stor spridning.

Inga kommentarer: