15 februari 2011

Skatteverket är tvåspråkigt

I samband med min bokutgivning så ville jag försäkra mig om att göra allt rätt i skattefrågor, så att man inte plötsligt och olustigt hamnar i knipa för något man missat. Således skrev jag till Skatteverket och redogjorde för bokens omständigheter. Idag kom svaret och jag kunde bara konstatera att jag inte blev mycket klokare av det.


Skatteverkets svar. Klicka på bilden för läsbart format.

Givetvis begärde jag att få kanslisvenskan översatt till normal brukssvenska. Och faktiskt - inom några timmar fick jag följande svar:

"Om det är frågan om hobbyverksamhet så betalar man egenavgifter på överskottet. I din situation så blir det inget överskott. Det är bara om du har ett överskott som du måste redovisa överskott av hobbyverksamhet, dvs om dina intäkter överstiger kostnaderna."

Bra jobbat Skattverket! Men nog skulle man spara både tid och pengar om man skrev begripligt direkt.

Inga kommentarer: