20 april 2011

Rättvisa skipades till slut – men GIF:s seger satt långt inne


Nä, några bra bilder fick jag inte till i skymningen. Men jag såg att fotografen Tomas Jonsson var där och hans bilder kan ses här.

En bra teori
”Jag tror på teorin att om motståndarna gör mål, måste vi göra 2 mål för att vinna...” (Howard Wilkinsson, engelsk legendar)

Där fick han till det. Wilkinssons analys vinner man kanske inte nobelpris på, men ibland räcker det att ha rätt för att vinna matcher. Som ikväll när GIF vann med 2-1 mot Kåremo efter att ha vänt ett frustrerande underläge.

Det började illa
Första halvlek började så illa den kunde. Redan efter en minut blev en Kåremospelare frispelad och satte 1-0 bakom en chanslös Magnus Johansson i GIF-målet. (med viss reservation eftersom jag pratade i mobilen just då).

Stort men impotent bollinnehav
GIF hade stort bollinnehav och började trycka på och jag kände mig ganska trygg, men spelet kom av sig relativt omgående. GIF gick ner i Kåremos tempo och det verkade omöjligt att ta sig förbi Kåremos tvåmetersbackar som var både störst och först. GIFs spelare verkade till råga på allt sega i benen, eller så var man inte tillräckligt heta eller rent av lite räddhågsna. Det såg helt enkelt impotent ut framåt. Det där lekfulla spelet jag såg i träningsmatcherna var som borta. Kåremo var inte helt ofarliga utan stack upp i vassa kontringar. Allt kändes som en mardröm. Jag är en lugn och sansad man, men hade jag varit tränare så hade jag nog skällt lite i halvtidsvilan.

Dystra tankar och en förfelad såpbubblekupp
Men nu är jag inte det, utan fick gå omkring i dystra tankar när jag åt den goda korven. Jag hade min dotter med mig och vi var överens före matchen. Dottern skulle i ett eventuellt kritiskt läge blåsa såpbubblor för att om möjligt distrahera motståndarna. (ett gammalt knep som vi körde mot Rockneby en gång) Problemet var bara att dottern höll på det lag som hon ansåg hade den finaste dräkten och det visade sig vara de vita och blåa. Såpbubblekuppen kom av sig fullständigt. GIF skulle få göra jobbet själva.

Rörlig frenesi
I andra halvlek kom GIF ut med en helt annan rörlig frenesi och rivstartade i ett ursinnigt tempo. Och det var ytterst nära att det gett utdelning direkt. Idris fick in bollen mot målet, men den studsade på ribban. I den trassliga situation som följde fick Wesslund på ett kanonskott som Kåremos målvakt gjorde en idioträddning på vid mållinjen. Kåremos målvakt var lagets bäste spelare och kommer nog att rädda kvar Kåremo i femman om han fortsätter i den här stilen.

Utdelning till slut
GIFs rivstart gav dock inga mål och efter 15 minuter hade pressen kommit av sig. Kåremo försökte också sticka upp och spelet blev lite böljande. Men GIF hade ett högre tempo i sina anfall. I den 71:a minuten blev det äntligen utdelning. Idris satte bollen i mål på sin egen retur.

Båda lagen gick för seger
Båda lagen gick nu för seger. Kåremo ska ha en eloge för att man hela tiden spelade framåt och inte satte 10 utespelare i straffområdet för att rädda en poäng på bortaplan. GIF skapade emellertid de farligaste chanserna utan att få in bollrackarn.

I sista minuten
De flesta började nog ställa in sig på oavgjort när GIF fick en hörna i den 90:e minuten. Idris slog hörnan som till slut Oskar fick i mål. 2-1 till GIF och en härlig trepoängare efter en nervig tillställning.

Vad ska man då säga om matchen? GIF spelade långt under sin förmåga i första halvlek och måste nog snacka igenom vissa saker om varför det låser sig ibland när man har så mycket boll. Vissa delar av andra halvlek så visade man vad man egentligen kan med snabbt tempo och full fart och lite jävlaranamma. Och backlinjen tyckte jag spelade resolut utan strul. Och så visade GIF fin moral som hela tiden jobbade på för vinst. Och visst är det härligt med segermål i sista minuten.

Domaren hade ganska bra kalibrerade ögonmått och får godkänt i en relativt snäll match.

Innan jag lämnade IP frågade jag i kiosken om jag hade vunnit något på mina lotter. Jo, då ett paket kaffe blev det. I sista stund det också.


3 kommentarer:

Janne sa...

Jag förstår inte att tränaren inte gör några byten när dem spelar så dåligt på många positioner i första halvlek och en bit in i andra.. fanns en del duktiga spelare som kunde ändra matchen hel.

han har mycket o tänka på.

Janne

Jonny sa...

Ja, ibland kanske man skall göra ganska tidiga byten för att bryta ett mönster. Man kan inte alltid låta "givna" spelare få fortsätta när det inte fungerar.

Janne sa...

Det hade behövts denna match, men skönt med tre poäng.